Shell maakt diepe knieval na nederlaag Brent Spar

home

HAMBURG (DPA, AFP, ANP) - Onder de kop “Wir werden uns ündern” (We zullen ons leven beteren) is gisteren in een groot aantal Duitse kranten een paginavullende advertentie verschenen waarmee Shell het vertrouwen van de Duitse bevolking wil herwinnen na de affaire met de Brent Spar.

Shell oogstte vooral in Duitsland scherpe kritiek met zijn plannen om de olie-installatie in zee te dumpen. Politici van links tot rechts namen het voortouw tot een boycot, die leidde tot een aanzienlijk omzetverlies voor veel Duitse Shell-pomphouders. De advertentie lijkt een poging die klandizie terug te krijgen.

Topman Peter Duncan van Shell in Duitsland rept met geen woord over de boycot en verdedigt de oorspronkelijke plannen. Hij schrijft dat het besluit (van de Britse Shell) strookte met internationale milieu-akkoorden. Het bleek echter dat een “wettig besluit” niet genoeg was “omdat politiek en samenleving er niet achter stonden”.

“We hebben geleerd dat de publieke opinie onze argumenten niet kon begrijpen. Maar niet alleen dat. We beseffen nu ook dat wij meer en beter naar u, onze klanten, moeten luisteren. Ook al doet het zeer, alleen hij die zijn lesje leert, heeft de toekomst. We willen bereiken dat u ons weer accepteert”, aldus Duncan.

In Denemarken hebben alle 250 000 klanten met een Shell-kredietkaart een brief thuis gekregen waarin het concern nog eens uitweidt over de kwestie. Topman Mike Lux schrijft daarin dat de ook in Denemarken succesvolle klantenprotesten grote indruk hebben gemaakt.

Bij Shell Nederland zijn geen plannen voor soortgelijke acties. De protesten tegen het afzinken van de Brent Spar beperkten zich in ons land tot het zetten van handtekeningen. Shell-pomphouders merkten niets van een teruglopende afzet, aldus een woordvoerder. Hij herinnerde eraan dat Shell twee weken geleden nog in Nederlandse kranten een grote advertentie plaatste. Daarin nam het concern het nog hartstochtelijk op voor de dumpplannen.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie