Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Shell maakt diepe knieval na nederlaag Brent Spar

Home

HAMBURG (DPA, AFP, ANP) - Onder de kop “Wir werden uns ündern” (We zullen ons leven beteren) is gisteren in een groot aantal Duitse kranten een paginavullende advertentie verschenen waarmee Shell het vertrouwen van de Duitse bevolking wil herwinnen na de affaire met de Brent Spar.

Shell oogstte vooral in Duitsland scherpe kritiek met zijn plannen om de olie-installatie in zee te dumpen. Politici van links tot rechts namen het voortouw tot een boycot, die leidde tot een aanzienlijk omzetverlies voor veel Duitse Shell-pomphouders. De advertentie lijkt een poging die klandizie terug te krijgen.

Topman Peter Duncan van Shell in Duitsland rept met geen woord over de boycot en verdedigt de oorspronkelijke plannen. Hij schrijft dat het besluit (van de Britse Shell) strookte met internationale milieu-akkoorden. Het bleek echter dat een “wettig besluit” niet genoeg was “omdat politiek en samenleving er niet achter stonden”.

“We hebben geleerd dat de publieke opinie onze argumenten niet kon begrijpen. Maar niet alleen dat. We beseffen nu ook dat wij meer en beter naar u, onze klanten, moeten luisteren. Ook al doet het zeer, alleen hij die zijn lesje leert, heeft de toekomst. We willen bereiken dat u ons weer accepteert”, aldus Duncan.

In Denemarken hebben alle 250 000 klanten met een Shell-kredietkaart een brief thuis gekregen waarin het concern nog eens uitweidt over de kwestie. Topman Mike Lux schrijft daarin dat de ook in Denemarken succesvolle klantenprotesten grote indruk hebben gemaakt.

Bij Shell Nederland zijn geen plannen voor soortgelijke acties. De protesten tegen het afzinken van de Brent Spar beperkten zich in ons land tot het zetten van handtekeningen. Shell-pomphouders merkten niets van een teruglopende afzet, aldus een woordvoerder. Hij herinnerde eraan dat Shell twee weken geleden nog in Nederlandse kranten een grote advertentie plaatste. Daarin nam het concern het nog hartstochtelijk op voor de dumpplannen.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie