Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

School profiteert nauwelijks van bijscholing leraar

Home

Hanne Obbink

Eer leerkracht deelt eindexamens uit. © ANP

De school wordt er vaak nauwelijks beter van als leraren zich bijscholen. Dat komt doordat leraren die zich willen ontwikkelen dat meestal op eigen houtje en in hun eigen tijd moeten doen, los van het beleid van hun school. Dat is de boodschap van het onderzoek 'De staat van de leraar', dat morgen aan minister Bussemaker wordt aangeboden.

Leerkrachten hebben in hun eigen lessen misschien wel iets aan wat ze bijgeleerd hebben, stelt het rapport. Maar de rest van de school pikt daar meestal niets van op. En bijscholing levert vaak ook weinig op voor de loopbaan van de leraren die zo'n cursus of opleiding volgen.

De staat van de leraar is opgesteld door een groep leraren onder de paraplu van de Onderwijscoöperatie, waarin vijf lerarenorganisaties zich inzetten voor een sterkere beroepsgroep. Zij hielden een enquête die door 754 leraren is ingevuld, vooral uit basis- en voortgezet onderwijs.

Professionalisering
Bijna ieder van hen doet iets aan professionalisering, van literatuurstudie via een cursus tot coaching. Maar dat doen ze voor bijna twee derde in hun eigen tijd. Zeventig procent ziet tijdgebrek dan ook als belangrijkste hindernis voor verdere professionalisering.

Slechts de helft van de ondervraagden zegt dat hun school bij het vrijmaken van geld voor professionalisering uitgaat van haar eigen visie en haar eigen doelstellingen. Nog veel minder vaak gebeurt dit met een actuele aanleiding. Dat is zorgwekkend, aldus De staat van de leraar, omdat professionalisering veel effectiever is als die samenhangt met beleid. 'Wanneer professionalisering geïsoleerd plaatsvindt, verdwijnen de beoogde effecten.'

Tegelijkertijd stelt eveneens vijftig procent dat hun school rekening houdt met het 'individuele ontwikkelpad' van leraren. Ook dat zou vaker moeten gebeuren. 'Schoolvisie en de persoonlijke doelen van de leraar moeten op elkaar worden afgestemd', heet het in De staat van de leraar.

Daarnaast worden schooldirecteuren opgeroepen om met leraren te overleggen over de vraag hoe een cursus of workshop vertaald kan worden naar de dagelijkse praktijk op de hele school. 'Een leerkracht kan dat niet volledig zelfstandig.'

Deel dit artikel