Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Scholen vrezen lage cito-scores, allochtone leerling niet welkom

Home

Rob Pietersen

Leerlingen in Amsterdam maken de Citotoets. © anp

Basisscholen weigeren structureel leerlingen op grond van etnische afkomst. Dat gebeurt vaak met niet transparante, 'unfaire' toelatingsprocedures en uit angst voor scholen 'zwart' te worden.

Schooldirecteuren vrezen dat het toelaten van veel allochtone leerlingen, met soms taal- en leerachterstanden, de Cito-score van de school negatief beïnvloedt. Daardoor zouden hun scholen in een neerwaartse spiraal terechtkomen en niet meer aantrekkelijk zijn voor autochtone ouders. Hun selectie is echter in strijd met de wet gelijke behandeling en de vrije schoolkeuze, stelt Forum, instituut voor multiculturele vraagstukken. "Dit is niet goed voor de integratie. Zo gaan we richting een parallelle samenleving."

Kleinschalig onderzoek
Forum liet de rol van etnische afkomst in het toelatingsbeleid binnen het basisonderwijs onderzoeken door onderzoeksbureau KBA Nijmegen. Dat interviewde in drie gemeenten tientallen ouders, en twaalf schooldirecteuren, -bestuurders en onderwijsambtenaren.

Het betrof een klein onderzoek, erkent Zeki Arslan, onderwijsdeskundige van Forum. "De klachten van ouders over discriminatie bestaan al een kwart eeuw. Dat is niet nieuw. Maar in dit onderzoek erkennen ook onderwijsprofessionals dat het structureel gebeurt. Dat daarmee de vrije schoolkeuze niet voor iedereen in dit land even vrij is. Dat vind ik schokkend. Ik hoop dat deze kleine verkenning voor de minister aanleiding is voor een grootschalig onderzoek."

Belangrijke voorwaarde
De PO-Raad, de vereniging van schoolbesturen, ondersteunt dat verzoek van Forum. "Deze signalen horen wij ook. Als het echt gebeurt, is dat onacceptabel. Aan de hand van deze verkenning willen wij nog geen keiharde conclusies trekken, maar het wordt tijd dat duidelijk wordt hoe structureel en ernstig het is", aldus een woordvoerder.

Forum ziet gemengd onderwijs als een belangrijke voorwaarde voor goede onderwijskansen. Kinderen maken op een gemengde school 'spelenderwijs' kennis met de multiculturele samenleving, en leerlingen uit 'taalarme thuismilieus' profiteren er van de kennis en vaardigheden van autochtone klasgenoten.

Individuele beslissing
In zo'n 12 procent van de basisscholen in Nederland is meer dan de helft van de leerlingen van niet-westerse afkomst. Het onderzoek toont volgens Arslan aan dat dat percentage eerder toe- dan afneemt. Allochtone ouders stuiten bij het aanmelden van hun kinderen op 'witte' scholen vaak op hoge drempels, variërend van het gevoel niet welkom te zijn tot lange wachtlijsten. Of doorverwijzingen naar zwarte scholen die meer expertise zouden hebben voor mogelijke taalachterstanden.

Vaak gaat het overigens om een individuele beslissing van de schooldirecteur, stelt Arslan. "Dat maakte het tot nu toe ook zo onzichtbaar. Als er echt over vergaderd zou worden, als die uitsluiting in spelregels zou zijn vastgelegd, dan kun je op basis van discriminatie ingrijpen."

Deel dit artikel