Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Schiphol wil na 2020 meer vliegbewegingen

Home

Elisa Hermanides

CEO en president-directeur Jos Nijhuis van de Schiphol Group geeft een een toelichting op de resultaten over 2016. © ANP

Schiphol zou kunnen groeien naar 600.000 vliegbewegingen per jaar in 2030. Nu ligt het plafond van het aantal vliegbewegingen nog op 500.000 in 2020. Maar dat plafond komt al dicht in de buurt.

In 2016 waren er namelijk al 479.000 vliegbewegingen. Aan dat plafond, dat in 2008 werd vastgesteld, wil Schiphol nu niet tornen. De luchthaven wil wel om de tafel gaan met omwonenden om af te spreken wat er na 2020 moet gebeuren. 

Lees verder na de advertentie

“Het streven is om in de zomer van 2017 tot een afspraak te komen over het aantal vliegbewegingen in 2030", zei Schiphol-topman Jos Nijhuis vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers van Schiphol. Volgens Nijhuis is 600.000 vliegbewegingen in 2030 niet zo zeer de inzet van Schiphol bij de onderhandelingen, maar wel een logische uitkomst als de luchthaven na 2020 groeit met 1,5 tot 2 procent. “Dat noem ik een bescheiden groei.”

In de omgeving van Amsterdam is er veel animo om te bouwen, maar we willen natuurlijk liever niet dat er woningen bijkomen waar mensen hinder van Schiphol ondervinden

Bij de onderhandelingen moeten volgens Nijhuis het beperken van de hinder, de kwaliteit van de leefomgeving, de ontwikkeling van Schiphol en het plannen van nieuwe woningbouw tegen elkaar worden afgewogen. “In de omgeving van Amsterdam is er veel animo om te bouwen, maar we willen natuurlijk liever niet dat er woningen bijkomen waar mensen hinder van Schiphol ondervinden.”

Lage olieprijzen

Schiphol zag het aantal passagiers afgelopen jaar veel harder groeien dan de verwachting was. Met een plus van 9 procent kwam het aantal passagiers toe tot 63,6 miljoen. Schiphol zegt dat dit komt doordat luchtvaartmaatschappijen, met het plafond van 500.000 vliegbewegingen in hun achterhoofd, de groei naar voren hebben gehaald. “Ze hebben meer slots aangevraagd en zijn die ook meer gaan gebruiken, met het oog op de schaarste.” Slots zijn tijdperiodes die vliegmaatschappijen nodig hebben om op een luchthaven te kunnen opstijgen of landen.

Volgens Nijhuis konden maatschappijen zich de extra slots veroorloven vanwege de lage olieprijzen, die maakten dat zij veel konden besparen op de kosten voor brandstof. Voor de komende jaren verwacht Nijhuis dat de groei zal afvlakken tot onder het plafond.

Uitbreiding

De groei van het aantal reizigers was vooral sterk in het Schengengebied, waarbinnen inwoners van EU vrij mogen reizen. Vandaar dat Schiphol nu bezig is een tijdelijke extra vertrekhal te bouwen, die april dit jaar klaar moet zijn. Voor de langere termijn is Schiphol bezig met het bouwen van een nieuwe pier en terminal.

De winstdaling had volgens Nijhuis ook te maken met de kosten die Schiphol heeft moeten maken om taxironselaars van de luchthaven te weren

De winst van Schiphol viel met 306 miljoen euro over 2016 een stuk lager uit dan in 2015 toen het nog 374 miljoen euro was. Dat had vooral te maken met een eenmalige meevaller over 2015 van 50 miljoen euro door de verkoop van een belang in Schiphol Airport Retail. De winstdaling had volgens Nijhuis ook te maken met de kosten die Schiphol heeft moeten maken om taxironselaars van de luchthaven te weren. Ook het in goede banen leiden van de grotere passagiersstromen heeft extra geld gekost.

De omzet steeg licht naar 1,4 miljard, waarbij de daling van de havengeldtarieven die luchtvaartmaatschappijen aan Schiphol moeten betalen werd gecompenseerd door de stijging van het aantal passagiers. De daling van de havengeldtarieven was een van de redenen dat Schiphol gisteren als een van de goedkoopste luchthavens in Europa uit de bus kwam in een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek.

Dit jaar verlaagt Schiphol de havengelden verder, maar in de toekomst gaan ze naar verwachting weer omhoog vanwege de investeringen in de nieuwe pier en de nieuwe terminal.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

In de omgeving van Amsterdam is er veel animo om te bouwen, maar we willen natuurlijk liever niet dat er woningen bijkomen waar mensen hinder van Schiphol ondervinden

De winstdaling had volgens Nijhuis ook te maken met de kosten die Schiphol heeft moeten maken om taxironselaars van de luchthaven te weren