Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Schiphol niet berekend op fout taxiënde piloot

Home

ANP

Een Boeing 737 bij Schiphol. © ANP

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland zijn niet berekend op fouten die piloten kunnen maken tijdens het taxiën.

Daardoor kon op woensdagavond 10 februari 2010 een Boeing 737 van KLM opstijgen van een taxibaan in plaats van de startbaan.

Door de fout miste het vliegtuig op het nippertje een naderend toestel van Royal Air Maroc, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het incident dat vandaag is gepubliceerd.

Ernstige gevolgen

'Een start vanaf een taxibaan is een ernstig incident, dat grote veiligheidsrisico's met zich meebrengt', benadrukt de Onderzoeksraad. 'Als het opstijgende vliegtuig in botsing komt met een ander object op de taxibaan, kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn.'

Er zijn volgens de Onderzoeksraad verschillende factoren bekend die bijdragen aan dit soort 'verwarring' in het donker. Als Schiphol en de luchtverkeersleiding de risico's van rijdende vliegtuigen in kaart hadden gebracht, was het vliegtuig vermoedelijk via een andere route naar de startbaan geleid en was dit incident mogelijk voorkomen, constateert de raad.

In kaart
De instantie vindt dat Schiphol en de luchtverkeersleiding nu alsnog in kaart moeten brengen wat de risico's zijn voor rijdende vliegtuigen in de buurt van start- en landingsbanen. De geconstateerde gevaren moeten leidend worden bij de manier waarop toestellen die taxiën voortaan worden aangestuurd.

Zolang de risico's niet zijn vastgesteld en de maatregelen daarvoor niet zijn ingevoerd, mag de luchtverkeersleiding toeritten zonder groene verlichting in het donker niet meer gebruiken als een taxibaan moet worden overgestoken, vindt de raad.

Extra trainingen
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft extra trainingen ingelast voor haar verkeersleiders. Dat maakte LVNL vandaag bekend in reactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. De raad deed onderzoek naar het incident en concludeerde dat de luchthaven en de Luchtverkeersleiding niet berekend zijn op fouten van piloten tijdens het taxiën. LVNL deelt de mening van de Onderzoekraad.

Direct na het incident stelde de LVNL een intern onderzoek in. Daaruit is een aantal maatregelen voortgekomen, aldus een woordvoerder. Zo krijgen luchtverkeersleiders een aanvullende training in simulatoren. Daarbij ligt extra nadruk op de plaatsen op de banen waar verwarrende situaties kunnen ontstaan. Een tweede extra training begint volgend jaar. Die richt zich op de procedures die gelden bij de overgang van verkeer van de taxibaan naar de startbaan.

LVNL en Schiphol nemen de aanbeveling van de raad ter harte om een risicoanalyse uit te voeren voor taxiënde vliegtuigen in de buurt van start- en landingsbanen.

Deel dit artikel