Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Scherpe kritiek op lancering ov-chipkaart: te veel last voor reiziger

Home

Dorien Pels

Een medewerkster van de NS helpt op Utrecht CS een reiziger met de OV-chipkaart, daags voor het verdwijnen van het 'ouderwetse' papieren treinkaartje. © anp

De NS en andere vervoerders hadden ook bij de introductie van de ov­chipkaart een voorbeeld kunnen nemen aan Hong Kong en Londen. Het technische systeem van Hong Kong is wel overgenomen, maar niet de manier waarop mensen eraan moesten wennen. Hierdoor leidde de overstap, die vandaag volledig is, tot veel weerstand onder reizigers.

Dat zegt Jasper van Kuijk van de TU Delft die onderzoek deed naar de ov-chipkaart in opdracht van het ministerie van verkeer, de vervoersbedrijven en regionale overheden.
 
Het papieren treinkaartje bestaat vanaf vandaag niet meer. Iedereen moet aan de ov-chipkaart. En reizigersorganisaties melden vele klachten. Mensen vinden het nieuwe systeem duur en ingewikkeld en missen hun oude manier van reizen.

Van Kuijk: "Als je mensen in Hong Kong vraagt: noem eens iets wat zo gebruiksvriendelijk is dat je er blij van wordt, zeggen ze: onze Octupuskaart." En in Londen kregen reizigers met de ov-chipkaart (de Oyster Card)  twee jaar lang 10 procent korting. Pas toen iedereen gewend was, zijn de papieren kaartjes gefaseerd duurder geworden. Van Kuijk: "De ov-chipkaart vergt veel van mensen. Ze moeten zich verdiepen in een nieuw systeem en ook nog eens een investering doen." Een gezin met drie kinderen bijvoorbeeld dat met de trein wil, moet voor vijf mensen een ov-chipkaart aanschaffen. En op iedere kaart moet twintig euro borg staan.

Het alternatief voor dit gezin is voor iedereen een wegwerpchipkaart kopen. Maar daarop krijg je geen kinderkorting. Bovendien zit er op ieder wegwerpkaartje vanaf vandaag een toeslag van een euro. Van Kuijk: "In Hong Kong bestaan ook wegwerpkaartjes, maar die zijn niet standaard duurder dan reizen op saldo. De NS waren er in hun businessmodel van uitgegaan dat iedereen zou overstappen op de ov-chipkaart en dat wegwerpkaartjes niet nodig zouden zijn. Later is dat bijgesteld."

Lees verder na de advertentie
Als je mensen in Hong Kong vraagt: noem eens iets wat zo ge­bruiks­vrien­de­lijk is dat je er blij van wordt, zeggen ze: onze Octupuskaart.

Jasper van Kuijk, TU Delft

Er is nog een cruciaal verschil met Londen en Hong Kong: dat zijn steden met één of slechts enkele vervoersbedrijven. Nederland wil voor het hele land en tientallen vervoersbedrijven eenzelfde systeem. Dat zorgt voor allerlei inconsequenties waar de reizigers zich aan ergeren. Bijvoorbeeld: ze moeten uitchecken bij de NS, om bij Arriva hun treinreis te vervolgen.

Ook is de manier van uitchecken overal anders, waardoor mensen dat vergeten. Van Kuijk: "Als je doel een gebruiksvriendelijk systeem is, dan moet je die last niet bij de reiziger neerleggen. Een gebruiksvriendelijk systeem zorgt dat je niet kúnt vergeten uit te checken."

"Ik hoop dat ze allemaal nóg een tandje bij zetten. Dan hebben we internationaal een uniek systeem, waar de reiziger echt voordeel van heeft. De techniek is vrij vlekkeloos, het systeem draait stabiel en rekent netjes af. Het is het gebruik dat verbeterd moet worden."

De NS komen in het najaar met een visie waarin ook dit onderzoek wordt meegewogen. TLS, het bedrijf dat de ov-chipkaart coördineert, denkt dat mensen al gewend zijn. Er zijn immers al bijna 14 miljoen ov-chipkaarten in omloop. De Consumentenbond opent vandaag een meldpunt voor klachten.

Lees vandaag in Trouw het uitgebreide interview met onderzoeker Jasper van Kuijk.

De Octopus Card in Hong Kong. © Octopus HK

Deel dit artikel

Als je mensen in Hong Kong vraagt: noem eens iets wat zo ge­bruiks­vrien­de­lijk is dat je er blij van wordt, zeggen ze: onze Octupuskaart.

Jasper van Kuijk, TU Delft