Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Schade voor 'Made in Germany' is enorm

Home

Antoine Verbij (kader: Koos Schwartz)

© ap

De VW-spot is niet meer op YouTube te zien. Drie kwieke Italiaanse grootmoeders prijzen de viercilinder Golf TDI aan. Een van hen houdt een witte zakdoek voor de uitlaat van de auto met draaiende motor. De zakdoek blijft wit. Zou ze dat bij een rijdende Golf hebben gedaan, dan zou de zakdoek staalgrijs zijn geworden.

Het Amerikaanse blad Times Business vertelt het verhaal met smaak. Zoals er in de buitenlandse berichtgeving over het Volkswagen-schandaal veel leedvermaak meespeelt. Niet voor niets, schrijft het Italiaanse La Repubblica, is het Duitse woord Schadenfreude in veel talen doorgedrongen.

"Duitsland was de aanklager in de Griekse crisis. Afgelopen weekend heeft Tsipras de beklaagdenbank verlaten en is Duitsland er zelf in terechtgekomen", schrijft het linkse blad. Volkswagen, zo valt wereldwijd te beluisteren, heeft het 'model Duitsland' op het spel gezet. Is 'Made in Germany' nog wel het waarmerk van betrouwbaarheid en eerlijke ingenieurskunst?

Geheim auto-industrie
Naar hartelust wordt in de buitenlandse pers de vergelijking getrokken met de financiële crisis van 2008. "Toen veroorzaakte het geldinstituut UBS de val van de Zwitserse trots: het bankgeheim", schrijft de Neue Zürcher Zeitung. "Nu verraadt Volkswagen het geheim van de auto-industrie: de aangegeven emissiewaarden zijn onder laboratoriumcondities gemeten".

In Duitsland nemen per uur de zorgen toe. In de VS is iedere achtste nieuwe auto van Duitse makelij, in Rusland iedere zesde, in Europa iedere tweede, wereldwijd iedere vijfde. Met de Duitse autoindustrie zijn ruim 774.000 banen gemoeid. Sigmar Gabriel, minister van economische zaken en vicekanselier (SPD), heeft alle reden om slecht te slapen.

Politici van alle partijen tonen zich bezorgd. Daarbij speelt een rol dat Volkswagen ook een staatsbedrijf is. De deelstaat Nedersaksen is met 20 procent grootaandeelhouder, de minister-president zit in de raad van toezicht. "Volkswagen is meer dan zo maar een groot bedrijf", zegt een prominente CDU'er, "Volkswagen is Duitsland".

De schade in de VS dreigt het grootst te worden. Vorig jaar verkocht VW daar nog 79.000 auto's met dieselmotoren, dochter Audi 17.500. De klanten staan inmiddels in de rij bij gespecialiseerde advocaten om schadeclaims in te dienen. Maar er is meer aan de hand. Experts zien het einde van de goedkope maar vervuilende dieselbrandstof in zicht.

Lees verder na de advertentie
© Trouw: BR
In de VS is iedere achtste nieuwe auto van Duitse makelij, in Rusland iedere zesde, in Europa iedere tweede

© Trouw: BR

Duitsland zal lange tijd nodig hebben om deze imagoschade te herstellen. Pijnlijk is nog altijd de herinnering aan de jaren tachtig, toen in Amerika een technisch defect bij een Audi werd vastgesteld. De verkoop stortte in, ook nadat was gebleken dat het defect nauwelijks van betekenis was. Tien jaar lang had het merk eronder te lijden.

25 miljard
Volkswagen staat een flinke daling in de afzet te wachten, terwijl het net de titel van grootste autobouwer ter wereld van Toyota had overgenomen. De beurskoers van VW zakte in twee dagen met 35 procent. Het bedrijf verloor 25 miljard euro aan waarde. De Duitsers hebben een mooie uitdrukking voor gigantische rampen: 'GAU', of erger: 'Super-GAU'. De drie letters staan voor 'Grootst Denkbare Ongeval'.

De schade voor het keurmerk 'Made in Germany' valt vooralsnog niet te overzien. Ex-bondskanselier Gerhard Schröder, ooit premier van Nedersaksen en tijdens zijn bewind ook wel de 'autokanselier' genoemd, zei het destijds al: "Als VW niest raakt de hele Duitse industrie verkouden."

Volkswagen staat een flinke daling in de afzet te wachten, terwijl het net de titel van grootste autobouwer ter wereld van Toyota had overgenomen

Deel dit artikel

In de VS is iedere achtste nieuwe auto van Duitse makelij, in Rusland iedere zesde, in Europa iedere tweede

Volkswagen staat een flinke daling in de afzet te wachten, terwijl het net de titel van grootste autobouwer ter wereld van Toyota had overgenomen