Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Samen met de dichter aan de keukentafel

Home

Joost van Velzen

Hoe houdt de kleine uitgeverij zich staande in de boekensector? Het recept: specialisatie. In aflevering 2 van een serie: Uitgeverij De Contrabas.

Een keukentafel, een laptop en een Citybox, dat zijn ruwweg de benodigdheden voor uitgeverij De Contrabas. Huiskameruitgever Chrétien Breukers (1965) brengt vanuit zijn woning in de Utrechtse wijk Lombok uitsluitend poëzieboekjes uit, in oplages van 200 à 300 stuks per bundel. Dat zijn kleine aantallen, maar echt niet veel kleiner dan de poëzieoplages van de grote uitgeverijen, weet Breukers: „Het is gewoon een kleine markt.”

Maar wel een markt waar een dwerg als De Contrabas succes kan hebben. Zo ging de C. Buddingh’-prijs, de trofee voor de beste nieuwe Nederlandstalige poëzie, dit jaar naar de Vlaamse dichteres Delphine Lecompte met haar bundel ’De dieren in mij’.

Ontdekker en uitgever: Breukers en De Contrabas. Prompt steeg de verkoop van ’De dieren in mij’ naar ruim duizend stuks en moest direct de tweede druk de persen op.

Dit succesje zou wel eens het bewijs kunnen zijn dat een grote uitgeverij niet automatisch een garantie is voor dichterlijke glorie. „Juist een kleine specialistische partij is voor dichters aantrekkelijk. Wij trekken veel meer tijd uit voor het loeren naar talent en het begeleiden van auteurs. Bij een grote uitgeverij sta je als dichter in een uurtje weer buiten, terwijl ik vaak een hele dag of nog langer met een auteur in de weer ben.”

Dat laatste is voor Breukers het leukste aan het uitgeversvak: „Alles wat zich afspeelt vóór een boekje uitkomt. Het speuren naar en ontdekken van dichttalent en het samenstellen van de bundel, samen met de dichter; daar doe ik het voor.”

De naam Contrabas is verzonnen door Breukers’ vriendin: „Gewoon, omdat het goed klonk en misschien ook wel associatief verwijzend naar mijn initialen.”

De Contrabas is in feite een voortvloeiing van de in 2004 door Breukers heropgerichte poëziereeks ’De Windroos’ én een verlengstuk van het weblog De Contrabas. Breukers: „Sterker, het is zelfs zo dat het weblog via de advertenties en de webshop winstgevend is en de uitgeverij met moeite kostenneutraal. En dat terwijl het aanvankelijk de bedoeling was dat de site slechts als ondersteuning van onze boekjes zou dienen.”

De online toeloop heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er iets te doen is op de site. Het leeft met nieuws, discussies, lolligheid en dagelijkse gedichten die verwijzen naar de actualiteit.

Naast de webshop is het massaal bezochte online bestelhuis bol.com de voornaamste verkoopplek voor de boekjes van De Contrabas.

„Veel belangrijker dan de ongeveer 30 boekwinkels waar onze titels verkrijgbaar zijn.”

Een voltijdbaan is het uitgeven en runnen van de website voor Breukers (nog) niet; de uitgever, scout en redacteur werkt ook nog een dag per week bij de gemeente. „En verder schrijf ik soms een boek en treed ik hier en daar op als dichter.”

Deel dit artikel