Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Ryanair wil piloten die overplaatsing weigeren, ontslaan. Maar dat wordt lastig

Home

Elisa Hermanides

© AP

Ryanair probeert de Eindhovense piloten die niet overgeplaatst willen worden, te ontslaan. Makkelijk gaat dat niet.

Ryanair dreigt met ontslagprocedures tegen piloten van vliegbasis Eindhoven die zich niet ‘vrijwillig’ laten overplaatsen naar een andere standplaats. Het gaat echter voor Ryanair lastig worden om  het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) ervan te overtuigen dat de ontslagen nodig zijn vanwege bedrijfseconomische redenen.

Lees verder na de advertentie

Dat stellen twee hoogleraren ­tegenover Trouw. Volgens het Nederlands arbeidsrecht is aankloppen bij het UWV de weg die een werkgever moet bewandelen als hij af wil van personeel vanwege bedrijfseconomische redenen. Maandag sluit de vliegbasis van Ryanair op Luchthaven Eindhoven.

“Het UWV zal met de grootst ­mogelijke argwaan naar deze zaak kijken. Het sluiten van de basis lijkt een soort pesterij vanwege de stakingen van het personeel”, zegt hoogleraar arbeidsrecht Willem Bouwens van de Vrije Universiteit. “Het lijkt mij kansloos voor Ryanair.”

Barend Barentsen van de Universiteit Leiden stelt dat Ryanair het bij het UWV moeilijker krijgt dan de ­gemiddelde werkgever die voor een reorganisatie bij het UWV aanklopt. “Ryanair kan proberen ontslag aan te vragen, maar het wordt gezien de voorgeschiedenis wel moeilijk. Het UWV is ook niet gek.”

Sanctie

Het conflict tussen de piloten en Ryanair escaleert steeds verder. Ryanair wil de basis in Eindhoven maandag sluiten vanwege bedrijfseconomische redenen, de piloten stellen echter dat de sluiting een sanctie is voor de stakingen van het personeel. De rechter in Den Bosch gaf de piloten hier donderdag gelijk in en oordeelde dat de piloten daarom niet gedwongen mochten worden overgeplaatst naar andere Ryanair-standplaatsen. De salarissen van de piloten moet Ryanair doorbetalen, zelfs als de basis dicht gaat.

Na de uitspraak besloot Ryanair donderdag om een nieuw voorstel te sturen naar de zestien piloten die de rechtszaak aanspanden. Uit deze brieven blijkt dat de vliegmaatschappij erop aandringt dat de piloten een ‘vrijwillige’ keuze maken voor een nieuwe basis of voor een zogeheten mobiele standplaats, waarbij ze steeds weer ergens anders werken. Pilotenvakbond VNV verwacht niet dat de piloten zullen kiezen voor de overplaatsing. Het alternatief is dat Ryanair een ontslagprocedure in gang zet.

Ryanair stelt in de brief dat het zich houdt aan de eis van de rechter: de vliegmaatschappij trekt alle communicatie over een gedwongen overplaatsing naar een andere standplaats in. Wellicht dat daarom het woord ‘vrijwillig’ in de brief maar liefst drie keer is onderstreept.

Overleg

De piloten hadden tot vrijdagavond 18.00 om te reageren op het nieuwe voorstel van Ryanair. “Een idioot korte termijn”, zegt Bouwens van de VU. “Je kunt een werknemer niet slechts een dag geven voor het nemen van zo’n ingrijpende beslissing, zelfs al sluit de basis begin volgende week. Als een rechter zich hierover moet buigen, zal deze termijn niet in het voordeel werken van Ryanair.”

Ryanair kan proberen ontslag aan te vragen, maar het UWV is ook niet gek

Barend Barentsen van de Universiteit Leiden

Ook Barentsen van de Universiteit Leiden vindt de brief twijfelachtig. “Is het een voorstel of is het een dictaat met een sausje van vrijwilligheid eroverheen? Als een piloot later wil terugkomen op zijn beslissing omdat hij die zo snel moest nemen, heeft hij een goed verhaal.”

Overigens zal Ryanair er niet aan ontkomen om weer in gesprek te gaan met pilotenvakbond VNV. Bij collectief ontslag is de werkgever namelijk verplicht om in overleg te treden met vakbonden. In een ideale situatie leidt zo’n gesprek tot een sociaal plan, al lijkt die kans bij Ryanair klein. “Maar er moet serieus overleg komen”, zegt Bouwens. “Niet dat dat ergens toe hoeft te leiden, maar ze moeten een keer om de tafel hebben gezeten. Anders kan het UWV de ontslagaanvraag niet in behandeling nemen.” Volgens Barentsen kan deze stap in het proces voor veel vertraging zorgen bij de ontslagaanvraag.

Mocht het UWV het ontslag niet verlenen, dan kan Ryanair naar de kantonrechter. In theorie kunnen de twee partijen elkaar juridisch blijven bevechten tot aan de Hoge Raad.

Lees ook:

Ryanair krijgt tik op de vingers: piloten mogen niet worden overgeplaatst

Ryanair mag de piloten op luchthaven Eindhoven niet gedwongen overplaatsen, zo bepaalde de rechter. Ook riepen minister Koolmees en vier Europese collega’s het bedrijf op om het lokale arbeidsrecht te respecteren.

Deel dit artikel

Ryanair kan proberen ontslag aan te vragen, maar het UWV is ook niet gek

Barend Barentsen van de Universiteit Leiden