Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Russ Solomon (1925-2018) vond de megastore uit, en droeg hem ook weer ten grave

Home

Jet van Wijk

© AP

Hij was wars van alle decorum en legde anderen liefst langs de eigen meetlat. Een spijkerbroek vond hij het toppunt van chic, een baard en lange haren een must. En ofschoon op het toppunt van zijn carrière multimiljonair, taalde Russ Solomon niet naar het verzamelen van luxeauto's, dure jachten, ronkende vliegtuigen of weidse villa's. 

Wee dus de bezoeker of werknemer die zijn kantoor in glimmend pak betrad: de das werd hem voor straf afgenomen en als een trofee samen met het kaartje van de delinquent ingelijst, net als honderden andere. "Zo kleed je je niet in Californië", sprak de eigenaar van platenimperium Tower Records dan streng.

Lees verder na de advertentie

Die allergie voor sociale regels toonde hij al als kind. Solomon vond dat hij prima zelf kon bepalen wanneer hij naar school ging - zo vlak voor de middagpauze, als hij uitgeslapen was - en wanneer hij weer naar huis mocht: doorgaans een uurtje later. De rector had daar toch heel andere opvattingen over, zodat Solomon op zijn dertiende aan de slag kon bij zijn vaders Tower Cut Rate Drug Store in Sacramento.

Vanuit deze buurtwinkel, vernoemd naar het ernaast gelegen Tower Theatre, runde de tiener al snel een zaakje in gebruikte jukeboxplaten. Zijn Tower Record Mart groeide uit van een door zijn vader voor hem uitgeruimd hoekje naar een aparte afdeling met een eigen ingang en luistercabines. Na de Tweede Wereldoorlog opende hij een eigen winkel aan de overzijde; maar de zaken verliepen stroef en hij moest geld lenen om de kloof tussen inkoop en verkoop te dichten.

Internet zal nooit winkels kunnen verdringen, profeteerde hij in 2000. Vier jaar later was hij failliet.

Dat alles keerde ten goede toen hij in 1968 een Tower Records opende in San Francisco, het epicentrum van de hippiebeweging. De breed opgezette muzieksupermarkt was, een jaar na de zogenoemde Summer of Love, meteen een kaskraker. De ene na de andere Tower Records sierde de grote Amerikaanse steden hierop met het geel-rode logo, gevolgd door Japan en uiteindelijk Europa.

Revolutionair

Het concept was dan ook revolutionair. Solomon ging voor gigantische winkeloppervlakken waar elke soort muziek en iedere elpee en opname te vinden moest zijn, waar ook geproduceerd en hoe obscuur ook. En tegen lage prijzen nog bovendien. Tower Records was bovendien elke dag tot middernacht open, zodat een bezoek aan het platenparadijs voor veel jongeren en muziekliefhebbers het perfecte avondje uit werd. Beste klant was zanger Elton John, die elke week wereldwijd een aantal Tower Records aandeed en zoveel geld uitgaf dat hij, in zijn eigen woorden, er 'hoogstwaarschijnlijk heel Los Angeles mee had kunnen kopen'.

Solomon heet hiermee de bedenker van de megastore te zijn, zij het dat hij de winkels juist heel lokaal opzette. Het hippe, casual geklede personeel wist alles van muziek, maar ook van de lokale scene. Zij bepaalden ook het inkoopbeleid, omdat een centraal kantoor in New York volgens Solomon niet kon weten wat in Phoenix aanslaat. Daarnaast kregen ze in de jaren zestig en zeventig vrij om deel te nemen aan anti-Vietnambetogingen, buiten nog allerlei andere extra's als feestjes met bekende musici en hoge platenpiefen.

Ongelijk

Het tij keerde toen internet gemeengoed werd. Terwijl Solomon bleef uitbreiden, begonnen zijn klanten muziek gratis te downloaden via Napster en hun boeken en films te kopen op Amazon. "Internet zal nooit en te nimmer winkels kunnen verdringen", profeteerde hij nog in 2000. Toen hij vier jaar later zijn faillissement aanvroeg, bekende hij ruiterlijk zijn ongelijk.

Russ Solomon probeerde enkele jaren later nog een andere muziekwinkel op te zetten, maar die werd geen succes. Daarna richtte hij zich op zijn andere grote passie, kunst en fotografie, en organiseerde tentoonstellingen.

Volgens zijn zoon overleed hij geheel in stijl: kijkend naar de Oscaruitreiking op televisie en met een vileine opmerking over de kleding van een passerende grootheid op de lippen.

Russell Malcolm Solomon werd geboren op 22 september 1925 in San Francisco. Hij overleed op 4 maart 2018 in Sacramento.

In de rubriek Naschrift beschrijft Trouw het leven van onlangs overleden bekende of heel gewone mensen. Lees hier eerdere afleveringen terug.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Internet zal nooit winkels kunnen verdringen, profeteerde hij in 2000. Vier jaar later was hij failliet.