Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Rotterdamse haven wapent zich tegen nieuwe cyberaanval

Home

Meindert van der Kaaij

Een computergestuurde containerterminal van het havenbedrijf APM kwam vorig jaar juni stil te liggen. De problemen ontstonden door een grote ransomware-aanval. © ANP

In de haven zijn ze geschrokken van de sabotage vorig jaar van twee containerterminals. Bedrijven zijn nu alerter.

De cyberaanval op containerterminals van de Rotterdamse haven van juni vorig jaar was een zeer kostbare waarschuwing en één die de haven zich terdege heeft aangetrokken. Voor het komend jaar wordt alles uit de kast getrokken om herhaling te voorkomen, stelde havenmeester René de Vries gisteren bij zijn terugblik op 2017.

Lees verder na de advertentie

“Als iemand een jaar geleden had gezegd dat een hack zo veel invloed zou kunnen hebben, had ik dat niet geloofd. Wat er in juni gebeurde ging mijn fantasie te boven. Het gaf veel stof tot nadenken”, zo zei de havenmeester die onder meer verantwoordelijk is voor de veiligheid van het scheepvaartverkeer in de haven. Juist nu hij eindelijk kan melden dat er steeds minder aanvaringen en ‘parkeerschades’ zijn, komen er bedreigingen van modernere aard om de hoek kijken.

Er waren vorig jaar minder aanvaringen, maar meer bedreigingen van modernere aard

In juni vorig jaar lanceerden criminelen een wereldwijde cyberaanval met zogeheten ransomware (Not­Petya) die computers gijzelden. Het legde vele bedrijven lam, maar bij geen containerbedrijf was de schade zo groot als bij het containerbedrijf APM, een dochter van scheepvaartgigant Maersk. Niet één, maar liefst twee Rotterdamse terminals werden getroffen door het gijzelvirus.

Schade

Niet de hele haven lag plat, maar de chaos was groter dan verwacht, met werkloze hijskranen en vrachtwagens die niets konden doen. Er gingen weken overheen voordat de systemen van APM weer konden draaien en schepen gelost en geladen konden worden. Schepen weken in de tussenliggende tijd uit naar een andere haven. Maersk doet over de geleden schade geen mededelingen, maar de schattingen lopen in de vele honderden miljoenen euro’s.

Voordien waarschuwde De Vries her en der voor mogelijke aanvallen op computers, maar het was voor veel bedrijven nog een ver-van-mijn-bed-show. Waarschuwingen om bijvoorbeeld wachtwoorden regelmatig te vernieuwen werden vaak braaf aangehoord, maar zonder dat veel mensen zich daarover zorgen maakten. “Nu is iedereen wakker en komen bedrijven met vragen naar ons.”

Aanspreekpunt

Sindsdien is er het nodige veranderd. Zo werd De Vries door burgemeester Aboutaleb benoemd tot Port Cyber Resilience Officer, waarmee hij het aanspreekpunt in de haven werd voor cyberaanvallen. Hoewel de veiligheid van computersystemen de ­verantwoordelijkheid is van de individuele bedrijven in de haven, is de ­onderlinge afhankelijkheid te groot om dit op zijn beloop te laten.

Er is nu bijvoorbeeld elke zes ­weken een Port Cyber Café waar ­bedrijven kennis over veiligheid uitwisselen. Veel dwingender is vanaf begin dit jaar de verplichting voor havenbedrijven om verstoringen van computersystemen boven een bepaald niveau te melden bij De Vries. Er wordt regelmatig geoefend met noodgevallen waarbij een systeem zogenaamd plat gaat. “We willen straks weten wat we moeten doen”, zegt De Vries, die niet kan garanderen dat het niet meer gebeurt.

Hoe ingrijpend de gevolgen van de cyberaanval ook waren, het is uiteindelijk niet terug te zien in de jaarcijfers. Rotterdam ontving in 2017 zo’n zeshonderd zeeschepen meer dan in het jaar daarvoor. Het totale aantal van bijna dertigduizend schepen ligt nog maar iets onder dat van 2008, toen de economische crisis uitbrak.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Er waren vorig jaar minder aanvaringen, maar meer bedreigingen van modernere aard