Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Rotterdam en Utrecht willen geen snelheidsverhogingen

Home

Redactie

Update

De gemeente Rotterdam wil niet dat de snelheid op de A13 bij Overschie wordt verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. Verhoging van de snelheidslimiet is niet goed voor de gezondheid van de bewoners van de deelgemeente omdat de luchtkwaliteit slechter wordt. Dat schrijft wethouder Jeannette Baljeu (Verkeer) in een brief aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).

In 2002 is de snelheid op het traject juist verlaagd naar 80 kilometer wegens de aantoonbaar slechte gezondheidssituatie voor de bewoners langs de A13 in Overschie. De 'gezondheidswinst' die daardoor de afgelopen jaren is geboekt, dreigt door de snelheidsverhoging teniet te worden gedaan, aldus Baljeu in de brief.

Zij dringt er namens het stadsbestuur bij de minister op aan af te zien van het verhogen van de snelheidslimiet 'op grond van gezondheidsredenen van de Rotterdamse bewoners'.

Verbazing

VVD-wethouder Baljeu zegt in de brief aan haar partijgenote Schultz er verbaasd over te zijn dat zij het besluit over de snelheidsverhoging via de pers te horen heeft gekregen.

De kwestie komt morgen aan de orde in een debat in de Tweede Kamer. Schultz wilde daar niet op vooruitlopen, liet haar woordvoerder weten.

Utrecht

En ook de gemeente Utrecht wil dat minister Schultz haar plannen voor snelheidsverhoging op de A12 heroverweegt. Dat schreef het college vandaag eveneens in een brief aan de bewindsvrouw.

Als auto's op de A12 variabel 130 kilometer mogen rijden en op de parallelbanen tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten 100 in plaats van 80, gaat dat ten koste van luchtkwaliteit en geluidsbelasting. Net zoals hun Rotterdamse collega's, vreest het Utrechtse college dat een hogere maximumsnelheid niet goed is voor de gezondheid van hun inwoners.

De beperkte winst in reistijd voor automobilisten weegt daar niet tegen op, vinden B en W.

Verlaging van de snelheid op de parallelbanen naar 80 kilometer in 2006 leidde juist tot een aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit, zo staat in de brief. 'Uw beleidsvoornemen maakt dat de behaalde 'winst' voor de gezondheid van de omwonenden teniet wordt gedaan.'

Deel dit artikel