Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Roerbakgerecht met vegetarische kip

Home

SONJA VAN DE RHOER

Ingrediënten voor 4 personen: 1 ui, 2 teentjes knoflook, 3-4 eetlepels zonnebloem-, koolzaad-, of arachideolie, 320 gram vegetarische kipstukjes (ontdooid), 1-2 eetlepels groene Thaise currypasta, 1 prei, 1 Chinese kool, 1 rode paprika, 0,5 struik broccoli of 100 gram taugé, 1-2 eetlepels Japanse sojasaus, 300 gram zilvervliesrijst of 250 gram eiermie

Eigenlijk is het niets voor mij, vegetarisch vlees. Of je eet vegetarisch of je eet vlees. Maar met een steeds grotere groep flexitariërs (mensen die één of meerdere keren per week geen vlees eten) blijkt er behoefte te zijn aan 'namaak'-vlees. Het ziet er uit als kip, een hamburger, biefstukreepjes of gerookte spekblokjes en het is gemaakt van soja en lupine of van regionaal geteelde Nederlandse peulvruchten, wortel, ui en aardappel.

Deze vleesvervangers kunnen volgens de producent ¿ de Vegetarische Slager ¿ wedijveren met vlees in smaak, voedingswaarde en bite. Wat volgens mij ook voor veel mensen een voordeel is: er ligt een derde iets op het bord. Aardappelen, groenten en... vlees(vervanger). De gerookte spekblokjes smaken lekker hartig, je bakt ze even aan en laat ze een minuutje rusten. Het is gek dat je vlees proeft, terwijl het 100 procent van groenten is gemaakt, het vetgehalte is laag, minder dan 2 procent en het is rijk aan voedingsvezel. Dit geeft een hoge verzadigingswaarde, zodat je minder nodig hebt. De prijs ligt praktisch gelijk aan die van biologisch vlees, niet goedkoop dus.

  Pel de ui en knoflook en hak beide fijn. Verhit een wok, voeg twee eetlepels van de olie toe en roerbak de kipstukjes om en om snel goudbruin. Neem ze uit de pan en voeg de resterende olie toe.

Bak de ui en knoflook aan. Voeg de currypasta toe, (hoeveelheid afhankelijk van de scherpte, mild of pittig en de persoonlijke smaak). Roer deze goed over de bodem van de wok.

  Voeg de in ringen gesneden prei, de in repen gesneden Chinese kool en de in blokjes gesneden paprika toe. Verdeel de broccoli in kleine roosjes en de stengel in kleine stukjes. Doe ze bij de overige groenten in de wok en bak ze op hoog vuur goed mee.

  Bak de groenten bijtgaar, voeg de sojasaus, de kipstukjes en eventueel de taugé toe. Warm even door en serveer direct met gekookte zilvervliesrijst of mie.

Op de verpakking van de vegetarische kipstukjes staat dat deze apart in een koekepan gebakken moeten worden. Ik heb ze gewoon eerst in de wok gebakken, uit de pan gehaald en later toegevoegd.

Deel dit artikel