Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kun je met een stint wel veilig oversteken?

Home

Hans Marijnissen

Een Stint kan tien kinderen vervoeren.

De elektrische bolderkar had het groene alternatief voor het taxibusje moeten worden. Er rijden er duizenden door Nederland. Donderdagmorgen kwamen in Oss vier kinderen om het leven bij een ongeluk met een dergelijke 'stint'.

Het idee is verfrissend: weg met die stinkende en hardrijdende taxibusjes met chauffeurs die geen kinderen gewend zijn. In het vervolg haalt het personeel van de buitenschoolse ­opvang de kinderen zelf op, in een hippe elektrische bolderkar. Er rijden er inmiddels 3000 van rond.

Lees verder na de advertentie

Sinds 2012 zien ontwerpers ­Edwin Renzen en Peter Noorlander de vraag naar hun ‘stint’ fors toenemen. In dat jaar geeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) aan dat het voertuigje technisch veilig is, en de Stichting Swov (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft de verkeersveiligheid bekeken.

De open bak op wielen biedt amper bescherming, en is eigenlijk niet geschikt voor het vervoer van kinderen

Adriaan Walraad, docent verkeersveiligheid

De nieuwe vinding krijgt groen licht en mag als ‘bijzondere bromfiets’ het fietspad op. Fred Wegman, hoogleraar verkeersveiligheid aan de Technisch Universiteit Delft is in die jaren enthousiast over de stint. “Ik was in 2012 nog directeur van de Swov en wij vonden dit een veilig voertuig omdat de bestuurder rechtop staat en daardoor goed overzicht heeft. Het zwaartepunt ligt juist laag, waardoor de stint zeer stabiel is. Het ding kan niet harder dan 15 kilometer per uur en heeft een remweg van nog geen 3,5 meter.”

© Infografieken Nederland

Daarmee komt de elektrische bolderkar/bakfiets in de categorie ‘bijzondere bromfiets’ terecht, zodat aan de bestuurder weinig eisen worden gesteld. Volgens Veilig Verkeer Nederland is een stint zonder rijvaardigheidstraining ‘een gevaarlijk voertuig’ en daarom biedt de organisatie met de fabrikant cursussen aan, maar die zijn niet verplicht. Elke zestienjarige mag in principe op een stint rijden, met in zijn plastic bak het gewicht van tien kinderen die slechts met heupgordeltjes zijn vastgezet.

Kooi-constructie

Adriaan Walraad, die verkeersveiligheid doceert aan Hogeschool Windesheim wijst ook op een ander ­gevaar. “De open bak op wielen biedt amper bescherming, en is eigenlijk niet geschikt voor het vervoer van kinderen.” In een taxibusje bevinden kinderen zich in een kooi-constructie, bij de bakfiets ontbreekt deze. “Dat hoeft niet erg te zijn, als je met de stint maar in een veilige ­omgeving blijft. Het voertuig functioneert prima in een 30-kilometer-zone of op een vrijliggend fietspad. Maar op een weg waar 50 kilometer mag worden gereden, is de stint gevaarlijk, en je moet er al helemaal geen verkeersaders mee doorkruisen.” En een spoorwegovergang? “Nee, die natuurlijk ook niet.”

Walraad hoopt dat de lessen uit het dodelijke ongeval in Oss ook gelden voor andere nieuwe elektrische voertuigen die nu in het straatbeeld verschijnen. Die kunnen allemaal in de werkplaats worden getest, maar uit de harde praktijk van alledag ontstaan de aanpassingen. Inmiddels hebben meerdere kinderopvangorganisaties besloten hun stints binnen te houden, totdat er duidelijkheid is over de oorzaak van het Osse ongeval.

Lees ook: 
Groot verdriet in Oss na ongeluk met elektrische bakfiets

Bij een ongeluk met een trein en een elektrische bakfiets bij een bewaakte spoorwegovergang in Oss zijn vier kinderen overleden. Een ander kind en een volwassene zijn zwaargewond en liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Deel dit artikel

De open bak op wielen biedt amper bescherming, en is eigenlijk niet geschikt voor het vervoer van kinderen

Adriaan Walraad, docent verkeersveiligheid