Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Relatiebureau's helpen God een handje

Home

Hester Haarsma

Christenen vissen in een kleine vijver als de zoektocht naar een huwelijkspartner binnen de eigen kerkmuren begint. Het aanbod is beperkt, toch houden ze vast aan de eigen religieuze kleur.

'Meer dan de helft van mijn vrienden is al aan de bak. Meestal trouwen ze als ze 23 of 24 jaar zijn. In het afgelopen jaar zijn ontzettend veel stellen getrouwd. Ik heb zes bruiloften gehad, deze maand komen er nog twee, somt Viola (23) op. ,,Ik heb een paar vrienden die met 27 jaar fanatiek vrijgezel zijn. Nou ja, fanatiek op die leeftijd? Dat is onze cultuur, die bepaalt ook mijn kijk op relaties. Dat ik wel mag opschieten. Sommige stellen trouwen al zonder dat ze de studie af hebben.''

De vijver van gelijkgezinde gelovigen is snel leeggevist. Steeds meer jongeren in de reformatorische en evangelische kring ontdekken dat het moeilijk is om binnen de eigen kerk een geschikte partner te vinden. Losjes experimenteren in de liefde is not done, een verhouding beginnen met een anders- of ongelovige is niet wenselijk. Contactadvertenties verschijnen in bladen uit de eigen denominaties.

'Nog maar eens geplaatst. J.m., 37 jr., onzeker iemand, die een kind van de HEERE zou willen zijn en die ernaar verlangt om niet alleen te blijven, zou graag een lieve VROUW willen leren kennen die ook een kind van de HEERE zou willen zijn. Als de HEERE het zo leidt, met huwelijk als doel. Geen televisie, hart belangrijker dan foto.'

Een 19-jarig meisje speurt naar een zorgzame jongen die vooral voldoet aan de vreemde codering 'N.H. op G.G', wat staat voor Nederlands Hervormd op Gereformeerde Grondslag.

Hoe belangrijk is de christelijke geaardheid van een liefdespartner? Viola: ,,Ik wil beslist een gelovige jongen. In het huwelijk van mijn ouders heb ik gezien hoe het niet moet. Mijn moeder kwam later tot geloof, mijn vader niet. Ik zie uit de eerste hand hoe belangrijk het voor mijn moeder is om haar geloof te delen terwijl ze dat niet kan. We kunnen niet met hem bidden, hem niet uitleggen wat ons blij maakt. Zo zou ik het later niet willen.''

Dat het huwelijk hoog in het vaandel staat geeft extra druk om een gelovige partner te vinden. Een huwelijk binnen de eigen gelederen scoort het best: voor de gemeente betekent dit een tastbaar 'bewijs' van de voortzetting van de eigen kerkelijke cultuur.

Wim Grandia, eindredacteur van de grootste christelijke jongerenorganisatie Ronduit-club met 80.000 leden, geeft aan dat als gelovige jongeren weinig mede-gelovigen in hun omgeving hebben, het er niet gemakkelijker op wordt om een christelijke levenspartner te vinden. Volgens hem kiezen jongeren bewust voor geloof. ,,Door de ontkerstening zijn traditie en sociale druk weggevallen. Er is een nieuw soort radicale christen ontstaan die een voorkeur heeft voor een relatie met een medegelovige.''

Die worden gezocht op christelijke conferenties, weet Grandia. ,,Het gebeurt regelmatig dat tijdens dit soort activiteiten mensen elkaar 'ontdekken'. Er zijn in de loop van de afgelopen jaren al heel wat huwelijken uit voortgekomen. Dat is niet het doel van een conferentie, maar het is wel mooi als dat op zo'n manier kan gebeuren.'' Dat daarbij soms relaties ontstaan waarbij de een een evangelische en de ander een reformatorische achtergrond heeft, blijkt volgens Grandia in de praktijk nauwelijks problemen op te leveren.

,,Er is een behoorlijke verschuiving gaande. Vroeger speelde de kerkelijke achtergrond een veel grotere rol. Dat is nu nauwelijks meer zo. De meeste bezoekers van onze conferenties hebben, ongeacht hun kerkelijke achtergrond, een redelijk uniforme evangelische geloofsbeleving.''

De mensen die niets moeten hebben van een uniforme geloofsbeleving met een evangelische snit, kunnen op zoek gaan naar geschikte kandidaten bij christelijke relatiebureaus. Sytske Meirink, directeur van het christelijk bemiddelingsbureau 'Samen Verder' noemt het vinden van een geschikte partner niet eenvoudig. Door de toename van 'hulpvragen' heeft zij de leeftijdsgrens bij het inschrijven laten dalen van 25 naar 20 jaar.

Het inschakelen van een relatiebureau wordt soms ervaren als een buiten God om genomen kunstmatige ingreep, zegt Ellen Bijloo, consulente van het christelijk relatiebureau 'Vita Nova' (nieuw leven).

,,Als mensen elkaar via een bureau hebben gevonden, dan vertellen ze dat bijna nooit omdat ze zich daarvoor schamen. Dan wordt gezegd dat ze hun partner gevonden hebben via de kerk, de buren of het werk. Er is een merkwaardige gedachte dat hier alleen kneuzen aankloppen. Maar hier melden zich ontzettend leuke mensen aan en natuurlijk soms ook wel kneuzen'', vertelt Bijloo.

Viola is iemand die geen gebruik zou maken van een relatiebureau. Enerzijds is ze bang dat het op niets uit loopt. ,,Je stelt je kwetsbaar op en ik weet niet of ik daar zin in heb. Als ik iemand aardig vind, kan hij mij dumpen en als ik iemand niet zie zitten, moet ik hem afwijzen. Ik kies liever voor een natuurlijke manier.'' Anderzijds heeft ze het gevoel dat je bezig bent met het manipuleren van God. ,,Zo van: ik help Hem een handje. Ik denk dat God machtig genoeg is om mij een geschikte partner tegen het lijf aan te laten lopen.''

Voor Bijloo is dat geen onbekend verhaal. Volgens haar vragen mensen zich af of ze deze stap van de Heer mogen zetten, of het bijbels is. ,,Maar in de Bijbel kom je ook verhalen tegen dat er een vrouw werd gezocht voor een man. Dat heet dan geen bemiddeling, maar dat is het wel'', concludeert ze. ,,Als organisatie zijn we afhankelijk van de Heer. We zijn een instrument. We vragen de leiding van God. We bidden voor de mensen en we raden de mensen ook aan zelf te bidden.''

Met de 'zegen' van de Heer buigt de organisatie zich over het adressenbestand. Of hun gebed meer effect heeft is niet meer na te gaan. God krijgt in zoverre de ruimte dat hij mag 'kiezen' uit duizend ingeschreven kandidaten uit bijna alle denominaties. Volgens Bijloo is het niet aan hen om te zeggen dat God meer naar hen luistert als ze op zoek gaan naar een kandidaat. ,,Of we God een handje helpen? Dat komt een beetje arrogant over. Wel is het zo dat veel stellen slagen en trouwen. Dat is zijn werk.''

Vaak blijken de alleenstaanden conservatief te zijn als ze de wensen voor een toekomstige levenspartner op papier moeten zetten. ,,Degenen die hier komen zoeken een partner die weet wie Mozes is, iemand die niet vreemd opkijkt als ze hun handen vouwen aan tafel'', vertelt Meirink.

Volgens Bijloo kloppen mensen aan die bewust willen kiezen voor een gelovige partner. ,,Ik kom soms gevallen tegen waar het huwelijk van een 'ongelijk span' in een scheiding eindigt. Zo was een oudere, gelovige vrouw getrouwd met een man die niets moest hebben van het geloof. De man riep: God de deur uit, of ik eruit. Daar hoefde ze niet lang over na te denken. Hij is de deur uit gegaan.''

De leeftijd van een partner wordt als het belangrijkste ervaren, daarna volgt de kerk, het niveau, het karakter en hobby's. Uiterlijk lijkt er niet toe te doen, maar het vlees is zwak. Meirink vertelt dat gelovige oudere mannen voor jonge, blonde vrouwen vallen. Vrouwen willen op hun beurt hoogopgeleide mannen met een goed betaalde baan. ,,Er is een tekort aan jonge eenvoudige vrouwen, partners voor een timmerman of voor een heftruckchauffeur.''

Ook al koppel je mensen met dezelfde hobby's, niveau en passend karakter, als de kerkelijke richting niet past dan kun je overnieuw beginnen. Bijloo: ,,Een gereformeerde kun je niet aan een baptist voorstellen. Alleen de kinder- en volwassendoop zou al veel ruzie opleveren. De beleving is zo anders.''

Mensen uit de evangelische hoek zoeken een partner met een persoonlijke relatie met de Heer. Meer in de charismatische richting vind je alleenstaanden die een wedergeboren christen zoeken. Anderen willen alleen een oprecht gelovige, de richting maakt niet uit. ,,Het zijn nuanceverschillen die een leek niks zullen zeggen, maar ik weet precies uit welke hoek ze komen en uit welke hoek ik wel of niet de kandidaten moet halen.

Zo zal een vrijgemaakt gereformeerd iemand niet zo gemakkelijk spreken over een persoonlijke geloofsbeleving. 'Wedergeboren' en 'persoonlijke relatie' zijn termen die uit de evangelische hoek komen, elk wel weer met een eigen nuance'', aldus Bijloo. ,,Die geloofskeuzes hebben we te respecteren. Ik moet neutraal zijn, maar soms denk ik wel dat we de kerkmuren veel te hoog hebben gemaakt.''

Deel dit artikel