Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Regels smoren derde van starters Darling Market

Home

Van een onzer verslaggevers RIJSWIJK - Henk van der Straaten heeft er de smoor in. Een derde van de driehonderdvijftig vaste standhouders op zijn Darling Market in Rijswijk heeft het na een jaar al moeten opgeven. Bijna allemaal allochtone starters die volgens de doorgewinterde marktkoopman vrijwel geen kans hebben gekregen.

Tussen de gigantische kantoorgebouwen in de Plaspoelpolder ligt de Darling Market. Het is een nabootsing van de internationale markt zoals die in de haven van Sydney tot volle bloei is gekomen. De voormalige RAI-hallen uit Amsterdam zijn in Rijswijk weer in elkaar getimmerd, en daarin begon na zeven jaar voorbereiding de Darling Market een jaar geleden nog zo veelbelovend.

“Volgens politieke maatstaven is het mislukken van een derde van de starters niet eens zo slecht”, zegt Van der Straaten vol afgrijzen. “Minister Melkert van sociale zaken is al blij als de helft van de beginners het redt. Maar ik vind het verschikkelijk dat de zaakjes van jonge ondernemers de nek is omgedraaid, omdat er belachelijke eisen aan ze zijn gesteld.”

Afgelopen weekeinde kon op de eerste Darling Market zonder de gestopte starters, geen lege plek ontdekt worden. De leemtes zijn opgevuld door een uitbreiding van de rommelmarkt, waar particulieren hun spullen kunnen verkopen. “Dat is natuurlijk niet de opzet. De Darling Market moet vooral aantrekkelijk zijn omdat er zoveel bijzondere, verrassende dingen te koop zijn.”

Wat sommige beginners heeft belemmerd is de eis van de gemeente Rijswijk, dat op de Darling Market niet iets 'normaals' verkocht mag worden, omdat anders het nabij gelegen winkelcentrum In de Boogaard te veel concurrentie zou ondervinden. Van der Straaten: “Je vraagt je af: hoe kun je in Nederland nog iets unieks verkopen? Dat op onze wereldmarkt geen televisies verkocht mogen worden, akkoord, maar om zo strak vast te houden aan die regel. Dat is toch onzin. In een winkelcentrum als in Rijswijk behoren bijna al die zaken tot grote concerns, die hebben helemaal geen last van die kleintjes. En toch krijgen die geen kans.”

Hoe moeilijk het is een winkel op te zetten, weet Van der Straaten als geen ander. In 1957 was hij ook starter. Toen liep hij achter de marktmeester aan om een plekje te bemachtigen van een koopman, die niet was komen opdagen. “Als dat niet lukte bleef ik rondhangen. Als een handelaar los begon te raken, huurde ik een hoekje van zijn kraam. Dat kostte toen al gauw 25 gulden. En daar moet je heel wat bokkenpootjes en roomborstplaatjes voor verkopen. Het geheim was dat het assortiment niet te breed maar ook niet te smal mocht zijn. Dat is wat die 150 op de Darling Market de das om heeft gedaan. Ze waren gedwongen zich te beperken.”

Hetzelfde principe paste Van der Straaten toe, toen hij met zijn compagnon de eerste Haagse supermarkt, de Konmar, in een loods in de buurt van Hollands Spoor begon. “Als je begint moet je het vooral eenvoudig houden en snel veel verkopen. Dan moet je genoegen nemen met weinig winst. Bij ons had het geen dag mis moeten gaan, anders waren we failliet gegaan. Uiteindelijk, toen ik wegging bij de Konmar in 1989, hadden we veertien filialen en een miljoenenomzet.”

Het zit Van der Straaten dwars dat de Darling Market met zijn restaurantjes uit alle windstreken en optredens, alleen in het weekeinde open mag zijn. “Verder vind ik het heel raar dat we 18,5 procent BTW moeten betalen en ook nog eens 10 procent vermakelijksheidsbelasting. Dat vragen ze toch ook niet bij Albert Heijn? Het doet me pijn dat er geen haan naar kraait dat bij benzinepompen van alles verkocht mag gaan worden en er geen vinger wordt uitgestoken naar deze 150 starters, die hun droom uitelkaar zagen spatten.”

De markt heeft over belangstelling niet te klagen. Rijen dik staan de bezoekers 's ochtends al voor de kassa. Waarschijnlijk iets meer dan gewoonlijk, want om de omzet nog meer te verhogen, hoeft voortaan op zaterdag tot één uur 's middags geen toegang betaald te worden. Om dit een wanhoopsdaad te noemen gaat te ver, vindt Van der Straaten maar als over een jaar de rest van de 'marketeers' moet opgeven, is de Darling Market een gewone rommelmarkt geworden en hoeft het voor Van der Straaten niet meer.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie