Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Rechten passagier bij vertraging verbeterd en verslechterd

Home

Coen Brandhorst

Gestrande passagiers op Schiphol. © ANP

Woensdag heeft de Europese Commissie een voorstel ingediend waarin de rechten van vliegtuigpassagiers bij vertragingen op een aantal punten wordt uitgebreid. Het voorstel bevat echter ook een andere aanpassing die deze rechten zou inperken. Een insider verwacht dat het Europees parlement de voorstellen naar de prullenbak verwijst. De fractie van de PvdA in het Europarlement is niet blij met de voorstellen.

De wetgeving kende tot nu toe een groot grijs gebied, namelijk 'technische mankementen'. Hierdoor kwamen veel gedupeerde reizigers niet in aanmerking voor schadevergoeding. De regels hieromtrent moeten nu meer duidelijkheid gaan verschaffen naar de reiziger toe.

Verantwoordelijkheid of overmacht?
Voor passagiers is het erg moeilijk om vast te stellen wanneer een technisch mankement geldt als 'overmacht' (geen recht op vergoeding voor reiziger), of wanneer dit gewoon tot de operationele verantwoordelijkheid (wel recht op vergoeding) van de luchtvaartmaatschappij behoort.

'De aanpassing is goed nieuws', volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl, het bedrijf dat passagiers helpt om geld terug te krijgen: 'In bijna 40% van de gevallen beroepen luchtvaartmaatschappijen zich op buitengewone omstandigheden omdat er sprake zou zijn van een technisch mankement. Daar zou nu dankzij dit voorstel een einde aan komen.'

Aansluiting
Een tweede punt van verbetering is het recht bij een gemiste aansluiting. Nu is het zo dat passagiers in het geval van een gemiste vlucht door een kleine vertraging van hun eerste vlucht geen recht op compensatie hebben, ook al komen ze door het missen van de aansluitende vlucht veel later aan dan gepland.

Met het nieuwe voorstel zal de uiteindelijke totale vertraging van de passagier bepalend worden: is deze meer dan de minimale vertraging, dan heeft de passagier recht op een vergoeding.

Vergoedingen voor reizigers zijn afhankelijk van de afstand van de vlucht en kunnen oplopen tot 600 euro per persoon.

Ook inperking
De Commissie perkt met een ander standpunt in het nieuwe voorstel passagiersrechten in. Waar passagiers nu bij 3 uur vertraging recht hebben op een vergoeding, stelt de Europese Commissie voor een grens van minimaal 5 uur te hanteren. Bij langeafstandsvluchten zou dat zelfs 9 of 12 uur moeten worden.

Na jarenlange strijd had de passagier sinds oktober 2012 eindelijk duidelijkheid over het toch al ingewikkelde proces van compensatie aanvragen. Als het voorstel aangenomen zou worden, zou dat opnieuw een chaos bij luchtvaartmaatschappijen en lokale rechtbanken teweeg kunnen brengen.

Frustratie
Brian Simpson, voorzitter van de Commissie van vervoer en toerisme in het Europees Parlement: 'Ik betwijfel ten zeerste of het Parlement deze aanpassing zal goedkeuren. Ik weet dat de andere leden van het Europese Parlement ook gefrustreerd zijn over de manier waarop sommige luchtvaartmaatschappijen de wetgeving proberen te negeren.

Ik denk zelfs dat het eerder de andere kant op zal gaan.' Attje Kuiken van de PvdA reageerde: 'Dat lijkt me een aanmerkelijke verslechtering van de huidige regeling. Dit lijkt bijna een aanmoediging voor luchtvaartmaatschappijen om voortaan niet meer op tijd te vliegen.'. Het voorstel is vandaag in Brussel ingediend en zal de komende tijd worden besproken in het Europese Parlement.

Deel dit artikel