Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

PTT haalt Kermit van de markt

Home

Van onze redactie economie DEN HAAG - Leuk bedacht, maar helaas: toch niet goed en dus weg. Dat is de kostbare les die PTT Telecom heeft geleerd uit anderhalf jaar promotie van Kermit, de 'zaktelefoon voor de gewone man'. Voor de goede orde: de telefoon blijft, het systeem eromheen (Greenpoint) wordt zelfs uitgebreid, maar de naam Kermit moet plaats maken voor Greenhopper.

De naam Kermit, ontleend aan de tv-serie The Muppetshow, had de draadloze telefoon populair moeten maken onder jongeren en andere particulieren die zich geen kostbare autotelefoon kunnen veroorloven maar wel yupperig op straat willen kunnen bellen. Het ding kan goedkoop zijn omdat je er alleen mee kunt bellen, en daarvoor dicht bij een van de (inmiddels talloze) Greenpoint-stations moet staan. Gebeld worden kan niet, en daarom is het voor professioneel gebruik niet interessant.

De marketing met behulp van Kermit, een naam waarvoor PTT Telecom een niet genoemd maar ongetwijfeld behoorlijk bedrag heeft moeten betalen, is echter mislukt, zo moet PTT Telecom toegeven. Tot nu toe zijn er 24 000 telefoons verkocht. Hoe ver dat onder de verwachting ligt, wil het bedrijf niet kwijt, maar de doelstelling voor 1996 is in ieder geval verlaagd van 150 000 naar “100 000 of iets meer”.

Kermit blijkt te veel aan het speelse element in de mens te hebben geappelleerd. Voortaan heet het apparaatje daarom Greenhopper en zal meer op het serieuze gebruik ervan worden gewezen.

Goede hoop heeft PTT Telecom dat semafoon-bezitters zich tot de nieuwe Greenhopper 500 willen laten bekeren. Daarin is een semafoon ingebouwd, met een beeldschermpje waarop het telefoonnummer verschijnt dat moet worden teruggebeld. Dan kan men dus overal worden opgepiept en vervolgens bij een Greenpoint terugbellen.

Autotelefoons worden weliswaar snel goedkoper, maar deze Greenhopper 500 blijft duidelijk voordeliger, en biedt zo bijna hetzelfde.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie