Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Psalmen verbeeld met penseel

home

Cees Straus

Psalmen vormen het belangrijkste thema in het werk van kunstenares Christa Rosier. Haar schilderijen van liedteksten zijn een uiting van haar geloof. „Schilderen is ook wat je meemaakt in het leven. Mijn leven is in de laatste jaren veranderd, mijn geloof ook.”

Kunstenares Christa Rosier heeft haar schildersatelier en ook de plek waar ze tekencursisten ontvangt ondergebracht in een boerenstal van een Gooise boerderij. Aan de wand wekt een realistisch landschap in de trant van de Haagse School de indruk dat de stal nog altijd uitzicht biedt op het grasland langs de voormalige Zuiderzee.

Meer recent werk van Rosier heeft bijbelse thema’s als onderwerp. „Voor mij heeft er lang een scheiding bestaan tussen het schilderen en het geloof”, zegt Rosier. Dat veranderde na de dood van haar zoontje Ephraïm. „Toen hij ziek werd, wilde hij elke dag met mij een psalm lezen. Dat heeft hij volgehouden tot de dag waarop hij stierf. Ik stond op die dag hier in mijn atelier en bedacht plotseling dat het schilderen op dat moment volstrekt onbelangrijk was. Ik had ook helemaal geen gevoel meer voor de onderwerpen die ik tot dan toe had gekozen. Ik had niets tegen het schilderen op zich, maar het maken van bijvoorbeeld een portret, zelfs als dat van Ephraïm was geweest, trok me totaal niet aan.”

Wel merkte ze, zegt Rosier, dat ze vorm wilde geven aan de psalmen die ze met haar zoon had gelezen. „Ik denk dat het onbewust een soort rouwverwerking is geweest. Vanaf dat moment liepen geloof en schilderen voor mij gelijk op. Ik ben begonnen om alle 150 psalmen op een rijtje te zetten en er die uit te halen die ik met Ephraïm had gelezen. Ik heb er nu 25 geschilderd. De andere zou ik ook wel willen schilderen, al zou dat een levenswerk worden.”

Inmiddels, zegt Rosier, zijn de psalmen een overheersend thema geworden in haar werk. „Ik mag om af te kicken graag een leuk stilleven opzetten, maar ik wil niet graag van de bijbelteksten af. Ik vind het een uitdaging om aan een lied dat uit woorden bestaat een beeld te koppelen.”

Schilderen is voor Rosier ’uiting aan het geloof in God’, zegt ze. „Ik wil ook niet terug naar ’slechts’ het schilderen van portretten of stillevens. Ik kan me voorstellen dat een schilder als Henk Helmantel, die prachtig werk maakt, een vorm van geloofslading aan een stilleven kan geven. Maar zelf heb ik meer behoefte aan wat ik schilderen met een symbolische lading noem. Ik speel graag met woorden, ik wil daar vorm aan geven.”

„Schilderen is ook wat je meemaakt in het leven. Mijn leven is in de laatste jaren veranderd, mijn geloof ook. De God waarin ik geloofde, liet dingen in mijn leven toe waar ik aan heb moeten wennen, waarmee ik heb geworsteld en die mijn geloof op de proef stelden. In die God heb ik mijn vertrouwen moeten vestigen. Maar ik ben er achter gekomen dat God groter voor mij is geworden, en dat eigenlijk tegen de verdrukking in. Ik zeg nu ’God is mijn leven’. Door te schilderen kan ik uiting geven aan wat ik in het leven ervaar.”

Van Rosiers hand is inmiddels een boek verschenen met vormgegeven psalmen. „Ik heb in eerste instantie iets gemaakt voor mezelf. Dat er nu een boek is, beschouw ik als een welkom bijproduct. Ik ken niet het verlangen om vernieuwend of experimenteel bezig te zijn. Ik heb gekozen voor een realistische stijl. Als je iets wilt overbrengen dat heel concreet is, moet je dat ook concreet doen. Mensen moeten iets herkennen, en daarom wil ik een herkenbare emotie oproepen. Sommige psalmen zijn zo beeldend, ik heb geen behoefte om die te vertalen naar abstracte vormen. Over het algemeen gaan psalmen over concrete situaties, zoals het worstelen met God.”

Zeker, zegt Rosier, bij schilderijen die geïnspireerd zijn op de psalmen ligt het gevaar op de loer dat ze illustraties bij de bijbelteksten worden. „Om dat te voorkomen, gebruik ik symbolen. Wie kent niet Psalm 23: ’De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets’. Bij de uitbeelding daarvan kiezen kunstenaars vanwege de ’grazige weiden’ uit de tekst vrijwel altijd voor schaapjes. Van mij mag het iets diepzinniger. Ik heb gekozen voor een donkere afgrond om daarmee een dal vol diepe duisternis te suggereren. Daar komen plekken in voor met groen en blauw, symbolen voor weide en water. Onder in het beeld zie je een gedekte tafel. De ’stok en de staf’ waarvan de psalm spreekt zijn vervat in een menora (de zevenarmige Joodse kandelaar, red.) waarmee ik de eeuwige Aanwezige symboliseer.”

Ze is zich ervan bewust, zegt Rosier, dat iemand die haar schilderij bekijkt, zulke zaken moet weten om het werk te interpreteren. „Ik wil dat de mensen een eigen zoektocht ondernemen, dat ze geen kant en klaar beeld voorgezet krijgen.”

Lees verder na de advertentie
'Psalm 22'. Het Lam Gods op twee stenen tafels met de wet. God de Vader wordt verbeeld door de adelaar. (Trouw)
'Psalm 91'. Een gewonde duif zoekt beschutting in een rotsspleet. (BEELD CHRISTA ROSIER)

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie