Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Programmeren in groep 5: leuk of bittere noodzaak?

Home

Jeannine Julen

Spelenderweijs kennismaken met programmeren op basisschool De Kleine Reus. © Patrick Post

In Engeland leren groep 2 en 3 al wat algoritmes zijn en hoe je 'errors' kunt voorkomen. In Nederland wordt er nu ook mee geëxperimenteerd. "Niet iedereen hoeft te leren programmeren, maar begrijpen hoe het werkt komt later zeker van pas."

Als het aan Remco Pijpers van Kennisnet ligt, staan er snel meer docenten voor de klas om kinderen het ontwerpen van computerprogramma's spelenderwijs bij te brengen. Dat dat nu zo weinig gebeurt, wijt Pijpers aan de drempelvrees van docenten: "Ze denken vaak dat je alles moet beheersen om met programmeren aan de slag te gaan. Maar dan blijf je bezig. Morgen is de technologie al weer een stap verder."

Voorlopig zit Miriam Heijster, directeur van de Amsterdamse basisschool De Kleine Reus nog in de uitprobeerfase: fouten maken, puzzelen en onderwezen worden door je eigen leerlingen. "Ik weet hoe het moet", verzekert de 8-jarige Noah als hij zijn juf te hulp schiet. "Vroeger toen ik zes was heb ik per ongeluk een spel geprogrammeerd", licht hij zijn expertise later toe. Toch ziet hij een toekomst als programmeur niet zitten. "Nee. Ik ben goed in programmeren, maar nog veel beter in voetballen."

Dit is slechts een excerpt van het artikel over programmeren als vak op de basisschool. Abonnees lezen vandaag het hele verhaal in Trouw.




Lees verder na de advertentie

Deel dit artikel