Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Proeftuin moet polder ontzorgen

Home

redactie economie

Van Kooten en De Bie waren er meesters in: het verzinnen namen voor niet bestaande plaatsen. Zo werden Juinen en Ter Weksel alom bekend. De tv-spotjes van zorgverzekeraar Achmea moeten nóg een verzonnen plaatsnaam aan het geheugen van de kijker toevoegen: Nederpoort.

En hoewel het dorpje in het spotje bedrieglijk echt overkomt, stichtte Achmea een virtueel dorp met 100 inwoners, die een dwarsdoorsnee van de Nederlandse gemeenschap vormen. Een dorp dat alleen in de reclame bestaat. ,,Als je gelooft dat het echt is, hebben we iets niet goed gedaan'', zegt een woordvoerder van Achmea.

In de reclamespots figureren onder meer een kraamvrouw, negen kettingrokers, een junk, vier peuters en een imam. Procentueel gezien een exacte afspiegeling van de samenleving. ,,We hebben ons gebaseerd op percentages van het Centraal Bureau van de Statistiek. Maar dat Nederland 9 procent kettingrokers heeft, om maar een voorbeeld te noemen, zegt de mensen niets. Daarom is gekozen om mensen in onze spotjes op te voeren. Om problemen die wij als verzekeraar tegenkomen zichtbaar te maken.''

In de anderhalf jaar durende campagne wil de zorgverzekeraar steeds een andere 'casus' voorleggen, met steeds andere bewoners van Nederpoort in de hoofdrol.

,,Wij willen zo laten zien dat Achmea met de toekomst bezig is. Vervolgens verwijzen wij naar verzekeringsmogelijkheden bij onze dochters Zilveren Kruis en Centraal Beheer. Want daar is het uiteindelijk om te doen.''

Maandag zullen ook de lezers van de landelijke en regionale kranten met de campagne te maken krijgen. De Nederpoorter Courant brengt dan paginagroot het laatste zorgnieuws.

Deel dit artikel