Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Prijs treinkaartje schiet omhoog

Home

Vincent Dekker

De prijs van het treinkaartje is in tien jaar veel sneller gestegen dan de inflatie. Reizigersclub Rover is verbaasd over de enorme prijssprong.

Met de verhoging van bijna 2 procent per 1 januari zal de prijs van treinkaartjes in tien jaar anderhalf keer zo snel zijn gestegen als de inflatie. De prijs van jaarkaarten schiet zelfs ruim twee keer zo snel omhoog.

Dat blijkt uit een overzicht van de prijsverhogingen die de Nederlandse Spoorwegen sinds 2000 hebben doorgevoerd. Het gemiddelde treinkaartje is 36,6 en de jaarkaart 51,1 procent duurder geworden, terwijl de inflatie 24,2 procent bedroeg.

Daarnaast hebben de NS nog diverse kortingen afgeschaft, waardoor sommige reizen in feite nog meer in prijs zijn gestegen. Zo is de jeugdmaandkaart verdwenen. De maandtrajectkaart die scholieren nu moeten gebruiken, is in 2010 zo’n 55 procent duurder dan een jeugdmaandkaart in 2000. En ouderen kregen vroeger voor 49 euro een kortingskaart met zeven gratis reisdagen, maar betalen sinds 2006 69 euro, oftewel 40 procent meer.

Reizigersvereniging Rover kent de cijfers en verbaast zich over de prijsstijgingen. Beleidsmedewerker Tim Boric: „De houders van jaarkaarten zijn in feite de beste klanten. Die moet je toch niet met zulke verhogingen tegen je in het harnas jagen? Wellicht denken de NS dat de meeste jaarkaarten door bedrijven worden betaald. Maar er zijn ook veel consumenten die de kaart zelf kopen; en bedrijven kunnen ook rekenen en kiezen dan wellicht voor een leaseauto. Veel kaarthouders zouden nu al goedkoper uit zijn met losse kaartjes, maar nemen een jaarkaart voor het gemak. Het idee dat de jaarkaart de NS veel meer kost dan dat zij oplevert, klopt waarschijnlijk niet.”

Uit de adviesaanvraag voor de tarieven van volgend jaar blijkt dat de extra prijsstijging bij de jaarkaarten, alsook bij jaartrajectkaarten boven 71 kilometer, nog niet ten einde is.

De NS noemen de extra prijsverhoging van de jaarkaarten een ’hersteloperatie’. Een NS-zegsman: „In 2005 ontdekten we dat de verhouding tussen de prijzen van een retour, een maandabonnement en een jaarkaart niet in balans was. Ook gingen klanten met een jaarkaart steeds meer reizen. Dat maakte hun reis relatief goedkoper. Op sommige trajecten kregen mensen zo meer korting dan op andere. Dat willen we weer gelijktrekken. En het jeugdabonnement is afgeschaft omdat we geen korting meer willen geven in de spits. Dat is een heel duur moment van de dag.”

Lees verder na de advertentie
De NS noemen de extra prijsverhoging van de jaarkaarten een ¿hersteloperatie¿. (Maarten Hartman)

Deel dit artikel