Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Postorderbedrijven krijgen concurrentie van PTT, RTL en VNU

Home

Van onze redactie economie AMSTERDAM - De PTT post, commerciële televisie RTL en tijdschriftenuitgever VNU gaan de postorderbedrijven beconcurreren. Vanaf september richten ze zich met Telekado Services samen op het leveren van cadeaus via de postbode.

In tegenstelling tot de huidige postorderbedrijven lopen KPN, RTL en VNU niet het risico van wanbetaling: de klanten moeten vantevoren betalen. Klanten van Telekado Services kunnen zeven dagen per week telefonisch een cadeau uit een gids bestellen en laten bezorgen op het gewenste adres. In de Telegids die VNU vier keer per jaar uit zal geven, staan 150 produkten. De artikelen, die voornamelijk van grote winkelketens afkomstig zijn, hebben de gewone winkelprijs. Voor de bezorging betaalt de consument standaard 13 gulden. Alleen op zondag geldt een kilometerprijs van 2,50 gulden. Wenst de klant een bezorging binnen 24 uur dan betaalt hij daar 35 gulden voor.

Eind september vindt de eerste verspreiding van 2 miljoen gratis gidsen plaats. Telekado heeft daarvoor huishoudens geselecteerd. Het voornaamste criterium is het bezit van een creditcard. Heeft de consument een artikel uit de gids gekozen, dan kan hij een 06-nummer van 0,20 cent bellen en zijn keus samen met zijn creditcardnummer doorgeven.

Ook mensen zonder creditcard kunnen een gids krijgen. Maar zij moeten de deur uit: op het postkantoor moeten ze direct betalen voor het cadeau en de bezorging.

RTL zal voor Telekado reclame maken. “Wij willen nog meer ervaring opdoen met homeshopping en geloven dat er toekomst zit in samenwerking tussen diverse media-vormen”, aldus een woordvoerder. Een van de mogelijkheden voor RTL is een interactief aankoopsysteem waarbij de klant via een RTL-dienst on-line de catalogus kan raadplegen.

Sommige bestaande postorderbedrijven kennen ook een cadeau-service. Volgens Wehkamp is de belangstelling voor die cadeauservice niet groot. Het postorderbedrijf denkt echter dat Telekado een concurrent zal kunnen worden. De bezorgservice van Wehkamp is iets beperkter: Wehkamp bezorgt niet zeven dagen per week en heeft een langere levertijd. De kosten voor de bezorging van een cadeau zijn ongeveer gelijk.

Deel dit artikel