Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Postbedrijf TPG hoopt op drukke herfst

Home

Vincent Dekker

De Nederlander verstuurt steeds minder post, maar het Nederlandse postbedrijf TPG groeit als kool. In het buitenland. Topman Peter Bakker wil in heel Europa brieven bezorgen, al was het maar via de melkboer.

AMSTERDAM - In een tijd van e-mail en andere elektronische communicatie lijkt het bezorgen van post niet de meest sexy bezigheid om je geld mee te verdienen. Maar TPG uit Hoofddorp heeft geen boodschap aan de tijdgeest. In zijn handen verandert de eeuwenoude papieren brief in een moderne winstmaker.

TPG is een vreemde eend in de Europese postbijt. Het brengt brieven efficiënter rond dan wie dan ook en houdt daar veel geld aan over. Elders is postbezorging juist nog een schip van bijleg voor vrijwel elke overheid.

Als postbedrijf uit een van de kleinere landen van het continent, trekt TPG bovendien een opmerkelijk grote broek aan. Zo wil topman Peter Bakker als eerste een pan-Europees postbedrijf in de markt zetten. ,,Ik denk dat daar door de liberalisering binnenkort behoefte aan zal zijn. Dit en volgend jaar worden cruciaal voor ons'', aldus Bakker gisteren tijdens een persbijeenkomst.

Na de zomer lijkt voor TPG inderdaad een drukke tijd aan te breken. Denemarken en Oostenrijk hebben aangegeven serieus werk te gaan maken van de (gedeeltelijke) verkoop van hun nationale postdiensten en TPG behoort dan tot de meer serieuze kandidaat-kopers. Tegelijkertijd moet in Engeland een samenwerking van TPG met Express Dairies vorm krijgen: melkboeren die daar nog huis aan huis bezorgen, nemen straks ook post mee.

De zwaarste kluif ligt Bakker echter te wachten in Duitsland. Dit is de grootste deelmarkt van Europa, en dus een markt waar een Europees postbedrijf niet mag ontbreken. Een aantal grote Duitse uitgevers wil een serieuze concurrent voor Deutsche Post in het leven roepen. Volgens een van die uitgevers is TPG-dochter Europost daarbij de favoriete partner.

Sinds TPG in Duitsland in 2001 een samenwerking is aangegaan met postorderbedrijf Otto, groeit het netwerk van Europost er gestaag. ,,We komen nu al bij ruim 18 miljoen huishoudens langs. Ter vergelijking: dat zijn al drie keer zo veel voordeuren als de hele Nederlandse markt groot is'', aldus Bakker.

Toch zal het netwerk van TPG er nog eens moeten verdubbelen om alle 82 miljoen Duitsers te kunnen bedienen. En het laatste is weer een voorwaarde om een werkelijke concurrent van Deutsche Post te kunnen worden. Maar een netwerk dat ook de verafgelegen adressen dekt kan alleen winstgevend zijn als er voldoende post is om rondgebracht te worden en dus heeft Bakker in Duitsland partners nodig die zijn Europost aan werk helpen.

Uitgever Axel Springer zou zo'n partner willen zijn, evenals de Waz-Gruppe en de uitgever van de financiële krant Handelsblatt, zo weet datzelfde Handelsblatt te melden. Bakker wil die namen niet bevestigen, maar stelt wel dat er in Duitsland serieuze gesprekken gaande zijn.

Voorlopig kan van een volledige postbezorging in Duitsland nog geen sprake zijn. De markt voor geadresseerde persoonlijke post is nog voorbehouden aan de monopolist Deutsche Post, zoals overigens in vrijwel heel Europa dergelijke brieven nog alleen door nationale postbedrijven worden bezorgd. Maar Europost kan al wel de dikke catalogi van Otto rondbrengen en kranten en tijdschriften zouden daarop een welkome aanvulling zijn.

,,In 2007 gaat de Duitse postmarkt helemaal open. Wil je er dan bij kunnen zijn, dan moet je je netwerk compleet hebben en al een of twee jaar bewezen hebben dat je een betrouwbare bezorgdienst levert.'' Dus moet TPG dit en volgend jaar Europost over heel Duitsland laten uitwaaieren.

Bakker denkt dat drie postdiensten de ambitie hebben om tot een Europees postbedrijf uit te groeien. Naast TPG en Deutsche Post is dat het Franse La Poste. De Britse Royal Mail lijkt zich uit de race te hebben teruggetrokken. Deutsche Post is de sterkste van de drie en heeft bijvoorbeeld in Nederland al een uitgebreid netwerk door de overname van de bezorgdienst van krantenuitgever Wegener. En dankzij de liberalisering alhier heeft zich in Nederland ook al een andere postdienst, Sandd, kunnen ontwikkelen die een logische prooi lijkt voor La Poste.

,,Helaas kunnen wij in andere Europese landen geen 'Sandd' overnemen, gewoon omdat ze er niet zijn'', stelt Bakker vast. Dus moet hij creatiever zijn bij het opbouwen van zijn Europese postnet. In Engeland leidde dat vorige week tot de eerder genoemde samenwerking met melkboeren die voor TPG post gaan bezorgen.

In onder meer Italië, Oostenrijk en België heeft TPG net als in Duitsland nu al eigen bezorgdiensten. En terwijl de nationale posterijen er veelal verlies lijden, maakt TPG er, net als in Nederland, vaak al winst.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel