Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Populaire stekkerauto met hulpmotor slurpt benzine

Home

QUIRIJN VISSCHER en REDACTIE DUURZAAM

De stekkerauto blijft populair, ook na de versobering van de groene autosubsidies per 1 januari. De verkoophausse van eind 2013 is weliswaar voorbij, maar toch zijn in de eerste helft van 2014 meer dan tienduizend stekkerauto's op kenteken gezet, blijkt uit data van branchevereniging Rai. Als die trend zich doorzet wordt topjaar 2013 geëvenaard. Daar lijkt het wel op. De Mitsubishi Outlander PHEV, die rond de Kerst een run op de dealers veroorzaakte, staat nog altijd in de verkoop top-5.

Kopers kiezen massaal voor elektrische modellen met een hulpmotor op benzine of diesel, zoals de BMW i3 Range Extender. Dit najaar komen Audi, Ford en Volkswagen met plug-inmodellen. Die zijn populair op de zakelijke leasemarkt. Volkswagen meldt dat al 10.000 Nederlanders interesse hebben getoond in een stekker-Golf met hulpmotor. Ford verwacht veel van de C-Max plug-in, maar stelt geen verkoopdoel. Het fiscale beleid zou te grillig zijn.

Volledig elektrische auto's blijven een nichemarkt, al stijgt hun aantal wel. Van de tweehonderdduizend nieuwe auto's die de afgelopen zes maanden op de weg kwamen zijn er 1017 puur elektrisch. De Tesla S neemt de helft voor zijn rekening. Maar de nationale actie 'Nu Elektrisch' van Natuur & Milieu moet de verkoopcijfers opkrikken. Deze milieuorganisatie meldt dat er al 368 belangstellenden zijn voor de elektrische gezinsauto Nissan Leaf.

Natuur & Milieu en de autobranche kijken reikhalzend uit naar het autobeleid dat het kabinet-Rutte II na de zomer presenteert. De milieuorganisatie wil de markt voor elektrisch rijden snel laten groeien en fiscale voordelen behouden. Hun campagne verleidt particulieren met een scherp privé-leaseaanbod. Zo hoeft men niet meer te piekeren over de hoge aanschaf- en misschien lagere inruilprijs.

Dertig leasecontracten zijn er getekend. Natuur & Milieu mikt op honderd. Hoewel de organisatie streeft naar een toekomst met volledig elektrische auto's, steunt ze ook plug-inhybrides. Die maken consumenten rijp voor het elektrische autorijden. Maar dan moet wel het probleem van het excessieve brandstofverbruik van deze stekkerauto's worden opgelost.

Veel nieuwe bestuurders van deze stekkerauto's met hulpmotor laden amper de batterij op. Het brandstofverbruik in deze zwaardere auto's schiet dan omhoog. Werkgevers en het milieu krijgen de rekening gepresenteerd. Deze zomer smeden werkgevers, de autobranche en de milieuorganisaties een plug-incoalitie om deze problematiek op te lossen. Het resultaat wordt aan het kabinet gepresenteerd.

De verdieping 10

Een duwtje voor de elektrische auto

Deel dit artikel