Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Philips-top breekt ook met 'dictaat' van techneuten

Home

Van onze redactie economie EINDHOVEN - Philips verhuist het hoofdkantoor inderdaad naar Amsterdam, maar doet dat niet alleen om dichter bij zijn financiers te zitten. De marketing-managers moeten door de fysieke afstand tot het ontwikkelcentrum in Eindhoven eindelijk ook onder het dictaat van de techniek-directeuren uitkomen.

Dat heeft topman C. Boonstra gisteren duidelijk gemaakt bij een toelichting op de verhuisplannen. Het hoofdkantoor verhuist al spoedig naar een tijdelijk onderkomen in de hoofdstad: de prestigieuze Rembrandt-toren. Op den duur kiest het elektronica-concern echter voor een lokatie dicht bij het Amsterdamse VU-Ziekenhuis en het daar nieuw te bouwen hoofdkantoor van de ING-groep.

Jarenlang heeft de technologie de ontwikkeling van Philips-producten gedomineerd. Dat is nog wel goed bij apparaten voor de professionele markt zoals medische systemen, maar voor consumentenproducten moeten de marketingmanagers tegenwoordig het laatste woord hebben, aldus Boonstra. De wens van de consument moet voortaan bepalen wat Philips maakt.

Omdat de regio Eindhoven te weinig top-marketingmanagers kan leveren, wordt Amsterdam voortaan de thuisbasis voor de mondiale en Europese consumenten-marketing activiteiten van het concern. Boonstra maakt de verhuizing zo tot een integraal onderdeel van zijn reorganisatie van het concern, die Philips slagvaardiger en marktgerichter moet laten opereren. Als pleister op de wonde krijgt Eindhoven een 'technologiecentrum'.

In vakbondskringen is de verhuizing overwegend negatief ontvangen. De Industriebond FNV noemt het technologiecentrum bovendien een 'fopspeen'. Philips investeert er niet veel in en concentreert er slechts enkele activiteiten, aldus de vakbond.

Deel dit artikel