Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Persgroep verkoopt NRC Media

Home

Van onze redactie economie

NRC Handelsblad komt in handen van investeringsmaatschappij Egeria en de televisiezender Het Gesprek.

De hoofdredactie van NRC Handelsblad, de ondernemingsraad en de redactieraad steunen de overname van hun krant door Egeria en Het Gesprek. Deze combinatie won de veiling die de Belgische Persgroep had uitgeschreven. De Persgroep werd na de overname van PCM eigenaar van NRC Media waar ook nrc.next en enkele websites onder vallen.

Volgens de hoofdredactie, OR en redactieraad is de redactionele onafhankelijkheid goed gewaarborgd bij de nieuwe eigenaren. Er wordt een nieuw bedrijf gevormd, NRC Holding. Egeria krijgt 80 procent van de aandelen, Het Gesprek 20 procent. De nieuwe aandeelhouders kunnen zich volgens de hoofdredactie vinden in de plannen van NRC voor de komende jaren. Ze hebben beloofd in 2010 geen banen te schrappen.

Het vormen van de holding neemt de angst van medewerkers van NRC Media weg dat hun winst gebruikt zou worden om vermoede verliezen van Het Gesprek te dekken.

NRC Media beschouwt Egeria als een betrouwbare investeringsmaatschappij die niet, zoals voormalig PCM-aandeelhouder Apax, een bedrijf leegplukt en met schulden opzadelt. Egeria is eigendom van de familie Brenninkmeijer, eigenaar van het C & A-concern. De tv-zender Het Gesprek is opgezet door onder meer media-ondernemer Derk Sauer.

Egeria en Het Gesprek wonnen de veiling van de combinatie Veronica Holding en uitgeefconcern Corelio. Eerder haakte FD Mediagroep af, eigenaar van het Financieele Dagblad.

Het Belgische Persgroep nam eerder dit jaar PCM over. Vanaf 1 december gaat de uitgeefgroep hier door het leven onder de naam Persgroep Nederland, met het AD, Trouw en de Volkskrant. Vanaf 1 januari 2010 komt Het Parool daar bij.

Dat de Belgen NRC Media zouden verkopen was ook een voorwaarde van de NMa om de overname goed te keuren. NRC stuurde al langer aan op vertrek uit PCM. De krant wilde niet met de grootste concurrent, de Volkskrant, in één bedrijf zitten.

Lees verder na de advertentie
Het nieuws dat de verkoop van NRC Media in gang zette. Vijf grote Nederlandse krantentitels (Naast NRC ook Trouw, de Volkskrant, AD en Het Parool) in één hand was te veel van het goede. (ANP)
Het nieuws dat de verkoop van NRC Media in gang zette. Vijf grote Nederlandse krantentitels (Naast NRC ook Trouw, de Volkskrant, AD en Het Parool) in één hand was te veel van het goede. (ANP)

Deel dit artikel