Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Passagiers treuren over sluiting ’vieste station’ van Nederland

Home

door Ruud van Haastrecht

Het ’vieste station van Nederland’ hoeft niet meer te worden schoongemaakt. Vanaf vandaag stoppen er geen treinen meer op Rotterdam Bergweg.

„Het is de tijdgeest, hè”, zegt forens Kees van Putten, die om kwart voor vier op Rotterdam Bergweg met tien andere passagiers uit de trein stapt. „Winstgevende tabaksfabrieken worden ook gesloten.”

Zo’n 200 instappers slechts heeft het spoorstation in het Oude Noorden van Rotterdam dagelijks, volgens de officiële NS-opgave. Te weinig voor de noodzakelijke dure renovatie voor de lightrailvoertuigen die vanaf september over de Hofpleinlijn gaan rijden in plaats van de NS-sprinter. En dus klieft de lichtgewichttrein straks wel uitdagend hoog in de lucht dwars over de drukke toevoerweg naar het centrum, maar stilstaan doet hij niet meer bij het station van Sybolt van Ravesteyn, bekend van Diergaarde Blijdorp en een van de grondleggers van het Nieuwe Bouwen.

Van Putten, dagelijks treinend naar KPN Mobile in Den Haag, moet volgende week doorfietsen naar het Centraal Station. „Maar daar mag je je fiets niet meer stallen”, weet hij. „Geparkeerde fietsen worden met een slijptol losgemaakt en in beslag genomen. Er is al een actie gestart: Ich will mein Fahrrad zurück!” Als zijn brik ook dat lot beschoren is, „dan ga ik maar weer autorijden”, zegt hij een tikje sip. „De drempels die soms worden opgeworpen voor het openbaar vervoer zijn niet te begrijpen.”

Kunstdocent Roel van Tour heeft station Bergweg pas deze week ontdekt. Hij geeft een week gastcolleges aan de Haagse Kunstacademie. „Ik vind het hélemaal te gek”, gebaart hij verrukt met een brede armzwaai naar de overkant. „Het is een rare setting. Het lijkt wel een filmset. Rare muren met graffiti, oude pandjes, een overwoekerd spoor, het heeft iets heel achteraf stads. Het is schoonheid in al zijn lelijkheid.”

En dat de perrontegels losliggen, de gele dienstregeling met een aansteker onleesbaar is gemaakt en in de trapopgang zwerfvuil ligt en het stinkt naar pis, is hem ook opgevallen. Het spoorstation werd daardoor een paar jaar geleden door treinreizigers uitgeroepen tot ’vieste station van Nederland’.

„Het viel me alles mee dat de kaartautomaat het nog doet”, lacht Van Tour. Waarom er nooit een perronopzichter is aangesteld om het station netjes te houden, vraagt hij zich geeneens meer af. „Dat is Rotterdam, hè: antimens! Ik houd van deze stad, maar de politiek bestaat uit patjepeeërs en havenbaronnen.”

De sluiting van station Bergweg is de eerste stap naar de overbodig worden van het Hofpleinlijn-viaduct dat enkele jaren geleden rijksmonument werd. Het tussen 1904 en 1908 gebouwde 1,9 kilometer lange luchtspoor van de binnenstad naar de noordrand van Rotterdam was de eerste constructie van gewapend beton in Nederland. Vanaf 1908 reed er de eerste elektrische spoorlijn overheen, toen nog naar Scheveningen.

In 2008 buigt de Randstadrail aan de rand van Rotterdam af en wordt ondergronds met het metronet verbonden. Vorig jaar hebben vier Rotterdamse woningcorporaties alvast het viaduct van de NS gekocht en studeren nu op een nieuwe bestemming, zoals huizen op het emplacement, of een fiets- en skatebaan.

Deel dit artikel