Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Pas na 17 gewonden ligt de RandstadRail nu stil

Home

door Bart Zuidervaart

Al eerder klonk de oproep om RandstadRail stil te leggen. De regiobestuurders wuifden dat toen weg. Zeventien gewonden later gebeurt het alsnog.

Vervoerswethouder Pieter van Woensel in Den Haag, omschreef RandstadRail in november als volgt: „Het is alsof je een huis koopt, alles eruit sloopt en vervolgens de boel vanaf de grond opnieuw opbouwt. Dat gaat nooit zonder incidenten.”

Hij reageerde toen op twee ontsporingen in Den Haag, waar in beide gevallen de inzittenden met de schrik vrij kwamen. Na de ontsporingen van woensdag kunnen de ongevallen niet meer als incidenten worden afgedaan. Bij de halte Forepark vielen 17 gewonden, van wie er twee naar het ziekenhuis werden gebracht.

RandstadRail heet in de volksmond al ’Rampstadrail’. De snelle en pretentieuze lightrail-verbinding tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam moet een alternatief zijn voor forenzen die dagelijks in de file staan, maar levert vooral klaagzangen op van die doelgroep. Behalve ontsporingen, kampt RandstadRail met sein- en wisselstoringen en gebrekkig vervangend vervoer.

Het project is er een van lange adem. Al in 1988 kwam de term ’RandstadRail’ voor in notities van de gemeenten. De vervoersbedrijven tekenden in 1995 het rapport ’RandstadRail, de files voorbij’, waarna er jaren werd gesteggeld over de financiering en de haltelocaties. In 2002 begon uiteindelijk de aanleg.

De lightrail rijdt over bestaand trein-, tram-, en metrospoor, wat RandstadRail tot een voor Nederland uniek, maar lastig project maakt. Begin juni dit jaar stopten de Nederlandse Spoorwegen de dienstregeling op de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn, waarna de Rotterdamse en Haagse vervoersmaatschappijen begonnen met de testritten. Door storingen tijdens deze proefritten, werd de ingebruikname enkele keren uitgesteld. Op een deel van RandstadRail is nog nooit gereden.

Na de eerste twee ontsporingen, een maand geleden, bepleitten de Haagse gemeenteraadsfracties van SP en CDA het project direct stil te leggen tot 10 december. Volgens de partijen was er te kort getest. De PvdA vond dat ook, maar noemde het ’allerminst verstandig’ om de exploitatie rigoureus te stoppen. Ook wethouder Van Woensel (VVD) voelde daar niets voor: „We kunnen zes maanden testen en proefdraaien, maar ook dat is slecht voor het imago van RandstadRail.”

Nu krijgen SP en CDA alsnog hun zin, maar zijn er intussen wel gewonden gevallen. „Het is tijd voor bezinning”, zegt CDA-raadslid Karsten Klein. Pas als het vervoer 100 procent veilig en verantwoord is, rijdt RandstadRail weer. Wanneer dat is, is nog volstrekt onduidelijk.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie