Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

x

Overleg machinisten kan vertragingen geven op het spoor

home

Elisa Hermanides

© anp
Treinen

Ontevreden machinisten van de NS vergaderen vandaag over de dienstregeling. Ze zijn boos omdat ze te vaak op hetzelfde traject rijden.

Het kan zijn dat machinisten die geen vrij hebben kunnen krijgen hun trein laten staan

Dick van der Meulen, woordvoerder van het Amsterdams Machinisten Kollectief

Het zogeheten 'rondje om de kerk' blijft de gemoederen bezighouden bij de NS. Vandaag is er rond het middaguur een werkoverleg van ontevreden machinisten in Utrecht over de nieuwe dienstregeling, die in december werd ingevoerd. De machinisten vinden dat ze te vaak dezelfde route rijden.

Wat de gevolgen van dit werkoverleg zijn voor het treinverkeer was gisteren onduidelijk. Op het vorige werkoverleg kwamen zo'n 450 mensen af, zegt Dick van der Meulen, woordvoerder van het Amsterdams Machinisten Kollectief (AMK), dat het werkoverleg organiseert. Ook nu verwacht het AMK een opkomst van 'honderden mensen'. "Het kan zijn dat machinisten die geen vrij hebben kunnen krijgen hun trein laten staan", meldt Van der Meulen. "Al bij drie man kan dat een impact hebben op treinverkeer in het hele land, maar zeker weten wij dat niet."

Lees verder na de advertentie

Verstoren

Ook de NS kunnen nog geen inschatting maken van de gevolgen van het overleg voor het treinverkeer. Al is wel helder dat de NS zich een stuk minder druk maken dan toen er vlak voor de Kerst een staking dreigde vanuit vakbond VVMC.

Deze staking werd uiteindelijk door de rechter verboden. Maar voordat dit duidelijk werd, stuurden de NS via hun app een waarschuwing over mogelijke verstoringen aan treinreizigers. Deze keer is daar vooralsnog geen sprake van, zegt een woordvoerder. Een directielid van de NS zal bij het werkoverleg aanwezig zijn.

Veiligheid

Als je elke dag op hetzelfde baanvak rijdt, ga je er sneller vanuit dat een sein wel weer groen zal zijn. Als het dan opeens op rood staat, gaat het mis

Dick van der Meulen, woordvoerder van het Amsterdams Machinisten Kollectief

Het probleem met vaak dezelfde route rijden is dat de aandacht verslapt, legt oud-machinist Van der Meulen uit. "Als je elke dag op hetzelfde baanvak rijdt, ga je er sneller vanuit dat een sein wel weer groen zal zijn. Als het dan opeens op rood staat, gaat het mis." Meer variatie is volgens Van der Meulen dus beter voor de veiligheid, maar ook voor het werkplezier. "Het houdt mensen fris en fruitig."

Nu zijn de Nederlandse Spoorwegen in overleg met de bonden al bezig met aanpassingen aan het dienstrooster. "Wij erkennen dat er meer variatie moet komen", zegt de NS-woordvoerder. Maar dat gaat volgens het AMK allemaal te langzaam. "Het proces is veel te stroperig. De veranderingen staan pas in de planning voor april. Dat kan echt wel eerder. Daarom proberen wij nu een doorbraak te forceren."

Korte keertijd

Frustratie is er ook over de korte keertijden voor treinen. "De machinist heeft soms nauwelijks meer de tijd om naar de andere kant van de trein te lopen en ook nog even naar het toilet te gaan."

Naast de problemen met de nieuwe dienstregeling staan er ook andere grieven op de agenda van het werkoverleg, aldus Van der Meulen. "De regelzucht is een andere ergenis. Bij elke gebeurtenis die afwijkt moet er een protocol uit de kast worden getrokken. De speelruimte voor het personeel om zelf problemen op te lossen verdwijnt."

Ten slotte is er onvrede over de houding van het management richting de werkvloer. "Het bedrijf is de afgelopen tijd steeds killer en kouder geworden. Dat komt ook doordat er veel managers van buitenaf zijn aangetrokken, terwijl die vroeger vaker voortkwamen uit het bedrijf. De nadruk ligt veel meer op prestatie en veel minder op de menselijke maat", besluit Van der Meulen.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie
Het kan zijn dat machinisten die geen vrij hebben kunnen krijgen hun trein laten staan

Dick van der Meulen, woordvoerder van het Amsterdams Machinisten Kollectief

Als je elke dag op hetzelfde baanvak rijdt, ga je er sneller vanuit dat een sein wel weer groen zal zijn. Als het dan opeens op rood staat, gaat het mis

Dick van der Meulen, woordvoerder van het Amsterdams Machinisten Kollectief

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.