Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Over tien jaar elektrisch vliegen naar Parijs en Londen

Home

Vincent Dekker

De Solar Impuls bij Hawaii, op zijn tocht rond de wereld. © Epa
Weblog

Binnen tien jaar vliegen we met vijftig passagiers tegelijk in elektrische vliegtuigen naar Parijs, Wenen of Londen. Ik durf het nog niet te geloven, maar de bewering komt van de mensen achter de Solar Impuls, het vliegtuig dat op zonne-energie de wereld heeft gerond.

Elektrisch vliegen leek tot voor kort bijna onmogelijk. Je hebt er accu's voor nodig, en accu's zijn verschrikkelijk zwaar ten opzichte van de energie die ze kunnen herbergen. Bij de Solar Impuls namen de paar batterijen al een kwart van het totale gewicht van het toestel voor hun rekening. In de luchtvaart moet echter juist op elke gram worden bespaard. Auto's elektrisch? Kan, zeker. Schepen ook. Maar passagiersvliegtuigen?

Vijftig-zitter in 2025
Toch is elektrisch vliegen nu in aantocht. De oprichter/piloot van Solar Impuls Bertrand Piccard en zijn co-piloot André Borschberg zijn er in ieder geval van overtuigd. Niet voor jumbo's met vierhonderd passagiers die de oceanen overvliegen, dat zal zeker niet lukken. Maar een toestel voor vijftig passagiers dat maximaal duizend kilometer moet vliegen, dat kan er binnen tien jaar zijn, voorspellen de twee Zwitsers.

Siemens-motor
Ze zijn niet de enigen die e-vliegen op korte termijn mogelijk achten. De Duitse elektrotechnische grootmacht Siemens heeft een elektromotor ontwikkeld die het e-vliegtuig wel heel dichtbij brengt. De motor is welgeteld vijftig kilo zwaar (nou ja, licht dus eigenlijk) en levert een vermogen van 260 KW. Die verhouding is vijf keer beter als wat tot nu toe beschikbaar was.

De Siemens-motor is ook al getest in een sportvliegtuig van duizend kilo, pakweg het gewicht van een gemiddelde gezinsauto. Die test verliep zo voorspoedig dat er snel een vliegtuig voor vier of meer personen met de nieuwe motor uitgerust gaat worden.

100 passagiers
Daar blijft het niet bij, want Siemens en de Europese vliegtuigbouwer Airbus gaan de techniek verder ontwikkelen. Zij kijken al weer vijf jaar verder vooruit dan de mannen van de Solar Impuls, en voorspellen dat rond 2030 vliegtuigen voor honderd passagiers op e-motoren door het Europese luchtruim zullen kruisen.

Voor de kortere termijn werken de mensen van de Solar Impuls samen met het Zweeds-Zwitserse concern ABB aan een onbemand vliegtuig op zonne-energie. Dat moet diensten gaan verlenen die de veel hogerop rondjesdraaiende satellieten niet of niet goed aankunnen. Over drie jaar zou dat zonnevliegtuig uit de hangar moeten rollen.

Waar zijn de VS?
Een opmerkelijk aspect van al dit e-vliegnieuws is dat het allemaal Europese ontwikkelingen betreft. Waar blijven de Amerikanen? Die hadden toch met de Wright Brothers in 1903 de primeur van de eerste gemotoriseerde vlucht? Of is dat eigenlijk te veel eer? En was het in feite een geëmigreerde Duitser, Gustav Weisskopf, die al in 1901 een veel indrukwekkender vlucht maakte? Daar lijkt het steeds meer op. En dus heeft Europa hier een naam hoog te houden...

Dit is de tweede aflevering in een korte serie over elektrisch vervoer. De eerste aflevering verscheen vorige week. Mobiliteit in een stroomversnelling: op zonnestroom naar je werk

Lees verder na de advertentie
Een Extra 330 LE sportvliegtuigje met een Siemens elektromotor tijdens een geslaagde testvlucht. © Siemens

Deel dit artikel