Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Oude, Duitse diesels in trek over de grens

Home

Koos Schwartz

Duitse occasiondealers doen in eigen land minder goede zaken met tweedehands diesels. Andere landen zijn wel geïnteresseerd. © Hollandse Hoogte / dpa Picture-Alliance GmbH

Tweedehands diesels zijn in Duitsland uit de gratie. In andere Europese landen vinden de goedkope sjoemeldiesels gretig aftrek.

Diesels verliezen aan populariteit, ook in Duitsland. De prijs voor tweedehands diesels daalt daardoor. Door die prijsdaling is de vraag naar tweedehands Duitse diesels in het buitenland flink gestegen. Vorig jaar werden er 240.000 Duitse tweedehands diesels geëxporteerd: ruim 20 procent meer dan in 2016.

Lees verder na de advertentie

Van die 240.000 diesels gingen er ruim 22.000 naar Italië, ruim 21.000 naar Oostenrijk en ruim 16.500 naar Frankrijk, blijkt uit een onderzoek van het Institut für Angewandte (toegepaste) Logistik van de Hogeschool van Würzburg-Schweinfurt dat gegevens gebruikte van het Duitse bondsbureau voor de statistiek.

Opvallend was de sterk gegroeide export naar Kroatië (89 procent meer dan in 2016) en Oekraïne (plus 136 procent). De stijgende belangstelling vanuit die landen is niet alleen een gevolg van het feit dat veel Duitse diesels nu goedkoop worden aangeboden. Er zijn in Kroatië en Oekraïne ook een aantal regels geschrapt die het importeren van buitenlandse auto's bemoeilijkten.

Verboden

De tanende populariteit van diesels in Duitsland heeft mogelijk te maken met het dieselschandaal. Volkswagen, zo bleek in het najaar van 2015, en andere merken, zo bleek later, sjoemelden met software in hun diesels, waardoor die auto's tijdens officiële tests wel 'schoon' reden maar daarna, op de weg, niet meer.

Belangrijker is waarschijnlijk de vrees voor milieuverboden: Duitse gemeenten mogen, als ze dat willen, oude diesels weren. Bovendien heeft een Duitse rechter bepaald dat gemeenten geen compensatie hoeven te betalen aan mensen die door zo'n verbod worden gedupeerd.

Opvallend was de sterk gegroeide export naar Kroatië (89 procent meer dan in 2016) en Oekraïne (plus 136 procent)

Het aantal gemeenten dat zo'n verbod heeft ingevoerd is vooralsnog op de wijsvinger van een hand te tellen: vanaf 1 juni zijn oude diesels niet meer welkom in twee (delen van) straten in Altona, een deel van Hamburg.

Stuttgart gaat het Hamburgse voorbeeld volgen. Vanaf 1 januari 2019 mogen oude diesels van niet-Stuttgarters de binnenstad niet meer in. Later zal het verbod ook van toepassing zijn op inwoners van Stuttgart, de stad waar Mercedes Benz en Porsche hun hoofdkantoren hebben.

Luchtverontreiniging

Andere steden overwegen zo'n verbod of studeren op de voor- en nadelen ervan. In veel Duitse steden voldoet de kwaliteit van de buitenlucht niet (altijd) aan de Europese milieunormen en dat betekent dat de stadsbestuurders actie moeten ondernemen.

München en Düsseldorf maken plannen om luchtverontreiniging te beperken, maar een verbod op oude diesels maakt geen onderdeel uit van die plannen. Ook in steden als Berlijn, Keulen, Bonn, Dortmund, Aken en Essen is de lucht - op sommige plekken - te vuil. De verwachting is dan dat Hamburg en Stuttgart navolging krijgen, al dan niet op de lange termijn.

Nederland minst Dieselminded

Net als in Duitsland worden ook in Nederland tweedehands diesels goedkoper. Volgens de Occasion Index van het bedrijf Autodata zijn tweedehands benzineauto's nu 8 procent duurder dan 7,5 jaar geleden. Voor een gemiddelde tweedehands diesel wordt bijna 7 procent minder betaald dan in januari 2011.

De diesel raakt ook in Spanje uit de gratie. In 2014 was bijna 2 op de 3 verkochte nieuwe auto's in Spanje een diesel. In 2017 was het aandeel van de diesels in de autoverkopen gedaald tot 48 procent. In Frankrijk daalde het marktaandeel van diesels van 64 procent (2014) naar 47 procent (2017).

Echte diesellanden zijn er nog wel in Europa. In Ierland en Portugal ligt het marktaandeel van diesels boven de 60 procent. Van de West-Europese landen is Nederland het minst dieselminded. Het marktaandeel van diesels kwam vorig jaar in Nederland uit op 17,5 procent. In 2014 was dat nog 27 procent.

Lees ook:

Zo maakt Nederland zich klaar voor het einde van de benzine-auto

Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk doen het vanaf 2040. In Noorwegen is het al in 2025 zover. En in Nederland mag er vanaf 2030 geen nieuwe benzine- of dieselauto meer worden verkocht. De consequenties zijn enorm.

De dieselauto verdwijnt uit het straatbeeld

De verkoop van diesels loopt terug. Duitse steden mogen ze nu niet meer in, dat maakt de val dieper.

Deel dit artikel

Opvallend was de sterk gegroeide export naar Kroatië (89 procent meer dan in 2016) en Oekraïne (plus 136 procent)