Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Orthodox-joodse gemeente in de clinch met opperrabbijn Jacobs vanwege rol in misbruikzaken

Home

Marije van Beek

De orthodox-joodse school Cheider in Amsterdam. © ANP

De orthodox-joodse gemeente ligt in de clinch met opperrabbijn Jacobs vanwege zijn rol in twee misbruikzaken.

De orthodox-joodse gemeente in Amsterdam heeft het contact opgeschort met opperrabbijn Binyomin Jacobs, die aan het hoofd staat van de orthodox-joodse gemeenten buiten de Randstad. Ze hebben een conflict over twee misbruikkwesties waarbij de opperrabbijn als bestuurder betrokken is.

Lees verder na de advertentie

In Amsterdam speelt de rechtszaak tegen een voormalig docent van het Cheider, de orthodox-joodse school in Amsterdam. Hij wordt verdacht van ernstig misbruik, waaronder verkrachting, van verschillende leerlingen. Ouders van de slachtoffers zeggen al jaren dat Jacobs, die ook vicevoorzitter is van het schoolbestuur, hen ontmoedigd heeft om aangifte te doen. Anders zouden de kinderen later niet meer huwbaar zijn, redeneerde hij volgens de ouders. Dit heeft Jacobs altijd ontkend. Eerder deze week bleek uit de stukken van de rechtszaak die NRC Handelsblad inzag, dat het schoolbestuur pas maanden later aangifte deed, na aandringen van toenmalig minister van onderwijs Marja van Bijsterveldt.

De tweede misbruikkwestie speelt in Nijmegen: tegen een rabbijn lopen twee klachten van misbruik. Een van de klachten was al bekend toen Jacobs de rabbijn aannam. Toen er in de orthodox-joodse gemeenschap kritiek kwam op de opperrabbijn, stelde hij zelf voor een extern onderzoek in te stellen naar zijn functioneren bij de beide kwesties.

De opperrabbijn hoeft zich door niemand op het matje te laten roepen

Woordvoerder Hans Knoop namens de opperrabbijn

Intussen probeerde het bestuur van de Joodse Gemeente Amsterdam (JGA) met de opperrabbijn een gesprek te voeren over de kwesties, zegt voorzitter David Brilleslijper. “We hebben hem drie keer een uitnodiging gestuurd, maar er kwam tot driemaal toe geen antwoord.” Dat was voor hen aanleiding om het contact op te schorten.

Op handen gedragen

Woordvoerder Hans Knoop zegt namens de opperrabbijn dat hem inderdaad een paar keer is verzocht op een vergadering te komen. “Maar de toon van die brief was dusdanig onbehoorlijk dat de opperrabbijn heeft besloten daar niet op in te gaan.” Hij vraagt zich af of de JGA-leden wel achter het optreden van het bestuur staan. “Jacobs weet uit eigen ervaring dat een overweldigende meerderheid van de leden van de JGA hem op handen draagt.”

Voor de positie van de opperrabbijn heeft het conflict geen consequenties. De Nederlandse orthodox-joodse gemeenschap telt zo’n vijfduizend zielen. Daarvan woont grofweg de helft in Amsterdam. De breuk heeft wel gevolgen voor het Nederlands college voor rabbinale zaken, waarvan Jacobs voorzitter is. Van de Amsterdamse orthodoxen mogen hun rabbijnen niet meer met hem samenwerken.

Zo wordt het voor de rabbinale rechtbank lastiger om voldoende rabbijnen te vinden om een zaak te kunnen behandelen, zegt historicus Bart Wallet, specialist in de geschiedenis van de Joden in Nederland aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. “Zij handelt scheidingen en onderlinge conflicten af, en bekeringen tot het jodendom. Voor scheidingen en conflicten zijn niet per se Nederlandse rabbijnen nodig, en kunnen dus rabbijnen uit het buitenland worden ingevlogen. Maar voor een bekering moet de meerderheid van de Nederlandse rabbijnen akkoord gaan. Die dossiers komen nu stil te liggen.”

Totdat opperrabbijn Jacobs zelf het gesprek aangaat, wil de JGA geen contact, zegt voorzitter David Brilleslijper. Maar of Jacobs iets gaat doen aan de impasse? Woordvoerder Hans Knoop: “De opperrabbijn heeft werkzaamheden genoeg, en hoeft zich door niemand op het matje te laten roepen.”

Deel dit artikel

De opperrabbijn hoeft zich door niemand op het matje te laten roepen

Woordvoerder Hans Knoop namens de opperrabbijn