Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Oplages kranten dalen, en nrc.next verdwijnt misschien

Home

Redactie

© ANP

Het aantal betaalde abonnementen is in 2014 bij alle landelijke papieren kranten gedaald. Het aantal digitale abonnees nam wel toe, maar niet genoeg om de daling te compenseren.

De grootste betaalde krant van Nederland blijft de Telegraaf, zo laten de cijfers van het oplageinstituut Hoi zien. Maar de krant verloor in 2014 wel weer 20.000 papieren abonnees. Trouw was de afgelopen jaren, tegen de trend in, stabiel, maar moest afgelopen jaar toch ook afscheid nemen van ruim 3000 papieren abonnees. Daar stonden wel ruim 2500 extra digitale abonnementen tegenover.

Een van de hardst getroffen kranten de afgelopen jaren was nrc.next, de ochtendkrant van NRC Handelsblad, die in 2005 gelanceerd werd om een nieuw, jonger publiek aan te spreken. Tussen 2011 en 2014 halveerde de betaalde oplage van 73.000 naar 36.000 abonnees. Hoe de laatste stand van zaken is, is onbekend, omdat de krant de cijfers niet op tijd heeft ingeleverd bij Hoi.

Wel berichtte de Volkskrant vanochtend dat nrc.next in zijn huidige vorm misschien helemaal verdwijnt. De redacties van NRC Handelsblad en nrc.next worden in elkaar geschoven, en de 'kenmerkende dwarse next-toon' van het ochtendblad verdwijnt naar een tweede katern, zo meldt de Volkskrant op basis van interne e-mails. Het nieuwe ochtenblad zou de concurrentie aan moeten gaan met andere ochtendkranten zoals de Volkskrant en Trouw.

Bekijk hieronder hoe de oplages van enkele Nederlandse kranten zich de afgelopen vier jaar ontwikkeld hebben, papier en digitaal:

Lees verder na de advertentie

Deel dit artikel