Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Opiniepeilingen die wél deugen

Home

Robin de Wever

Opiniepeilingen geven wel erg oppervlakkige antwoorden op complexe vragen, meent de Australische filosoof Tim van Gelder. Zijn nieuwe argumentenwebsite moet democratie iets eerlijker maken.

Weet u eigenlijk welke argumenten voorstanders graag gebruiken als ze ontwikkelingshulp verdedigen? En weet u welke argumenten de tegenstanders doorslaggevend vinden? Kranten en actualiteitsprogramma's geven een aardige indruk, maar gericht zoeken is vrijwel onmogelijk.

Van Gelder, ondernemer en professor filosofie op de universiteit van Melbourne, meent de oplossing te hebben bedacht: een centraal loket voor meningen. 'In het democratisch proces zitten gaten die zo groot zijn dat de meeste mensen ze niet eens opmerken', vertelde hij deze week in de Australische krant The Age.

Openbaar register
Een van de voornaamste gaten: 'Als je een mening over een bepaald onderwerp hebt, kun je dat niet laten vastleggen in een soort openbaar register.' Zijn website YourView, die in april van start gaat, moet zo'n openbaar register gaan bieden. Van Gelder en zijn collega's selecteren iedere week één gespreksonderwerp, en burgers zijn welkom om hun mening daarover in te dienen.

Medewerkers zorgen vervolgens voor structuur: ze destilleren uit al die meningen argumenten en selecteren de belangrijkste argumenten pro en contra. Dat moet handige overzichten gaan opleveren. YourViews servercomputers bepalen ondertussen op basis van een algoritme welke deelnemers het meest geloofwaardig zijn. Heb je iets zinnigs te melden, dan kom je hoog op YourViews lijst en krijgen je inzendingen meer gewicht.

Instant-opinie
'Met deze crowdsourcing laten we het publiek bepalen wat de belangrijkste argumenten zijn', legt Van Gelder uit. 'Voor een individu of een redactie is het erg lastig om overzicht te krijgen. Het gaat makkelijker als honderden mensen samenwerken.'

Opiniepeilingen kunnen dergelijk overzicht volgens hem niet bieden. 'Daarmee vraag je duizend mensen - meestal op een ongelegen moment - naar een onderwerp waarover ze waarschijnlijk nog maar weinig hebben nagedacht. Dat soort instant-opinie gaat niet erg diep en laat zich makkelijk beïnvloeden door persoonlijke belangen.'

Lees verder na de advertentie

YourView uitgelegd

Deel dit artikel