Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Ophef over aantal vluchten Lelystad

Home

Erik van Zwam

Verkeerstoren van Lelystad Airport. Lelystad Airport moet vanaf 1 april 2019 een deel van de (vakantie)vluchten van Schiphol overnemen, zodat die luchthaven verder kan groeien. © ANP

Met stillere vliegtuigen zou je vaker op Lelystad kunnen vliegen. Maar de overheid sust: afspraak is afspraak.

“Een theoretische rekenexercitie”, zo distantieerde het ministerie van infrastructuur en waterstaat zich van het bericht dat Lelystad Airport, volgens een door het departement ingehuurd adviesbureau, zou kunnen doorgroeien naar 60.000 vliegbewegingen per jaar. Een woordvoerder van het ministerie zegt dat “meer dan 45.000 vliegbewegingen per jaar niet realistisch is”.

Lees verder na de advertentie
Geen herberekening van de overlast, maar een rapport over nog meer vluchten

Zo poogde het ministerie de angel uit een netelig rapport te halen. Vorige week vrijdag kregen de twaalf leden van de Bewonersdelegatie, die minister Cora van Nieuwenhuizen moet adviseren, een rapport van het adviesbureau To70 onder ogen waaruit bleek dat bij het gebruik van stillere vliegtuigen de geluidsoverlast binnen de huidige normen zou blijven en dat dan een groei naar 60.000 vliegbewegingen per jaar op Lelystad Airport mogelijk is.

Geluidsoverlast

De Bewonersdelegatie is ingesteld door de minister om het vertrouwen van mensen die in de buurt van Lelystad of onder start- en landingsroutes wonen te herstellen. Vorig jaar bleek dat de Milieueffectrapportage (Mer) over Lelystad Airport van verkeerde, te lage, geluidsoverlast uit ging.

De drijvende kracht achter het verzet tegen de opening van Lelystad Airport is Leon Adegeest van de actiegroep HoogOverijssel. Hij ontdekte indertijd de foute geluidsberekeningen in de Mer, die nu gecorrigeerd moeten worden. Adegeest wist vorige week niet wat hij zag. In plaats van een herberekening van de  geluidsoverlast lag er een rekensom met nieuwe stillere passagiersvliegtuigen waardoor Lelystad Airport kon groeien van maximaal 45.000 naar 60.000 vliegbewegingen per jaar en toch binnen de geluidsnormen zou blijven. 

Geheimhouding

Adegeest stapte gisteren uit de Bewonersdelegatie, waar iedereen vertrouwelijk met de informatie moet omgaan. “Ze hebben de spelregels veranderd tijdens het proces.” De vraag aan de Bewonersdelegatie was hoe er wordt gehandhaafd tot 2023 als vliegtuigen veel lager aanvliegen dan in de Mer werd gedacht, omdat ze onder het militaire luchtruim moeten vliegen naar Lelystad. 

Pas na 2023 wordt het burger- en militaire luchtruim opnieuw ingedeeld en kunnen vliegtuigen in een glijvlucht van het hogere burgerluchtvaart luchtruim naar Lelystad Airport komen. Ze hoeven dan niet meer lang laag te vliegen om onder het militaire luchtruim te blijven dat veel meer geluidsoverlast met zich meebrengt.

Nu Adegeest uit het adviesorgaan is gestapt, acht hij zich niet langer aan de geheimhouding gebonden. “Deze informatie moet naar de Kamer en bewoners moeten hiervan op de hoogte zijn.” De andere leden van de Bewonersdelegatie doen er vooralsnog het zwijgen toe en sturen hun advies aanstaande vrijdag naar de minister.

Pure theorie

Het ministerie is verbaasd over alle commotie. Volgens een woordvoeder heeft de Bewonersdelegatie zelf gevraagd om berekeningen als het gaat om verschillende type vliegtuigen en geluidsoverlast. Er zit een groot verschil tussen oude lawaaiige Russische passagierstoestellen en de nieuwste veel stillere vliegtuigen van Boeing of Airbus. “Uiteindelijk is het een rekenexercitie. Pure theorie. Op basis van de huidige vliegtuigvloot is een maximum van 45.000 vluchten per jaar realistisch”, volgens het ministerie.

Het wachten is nu op het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen. Kan er met nieuwe berekeningen van de geluidsoverlast in een aangepaste Mer vanaf 1 april volgend jaar worden gevlogen vanaf Lelystad Airport? Of moet de opening worden uitgesteld tot het luchtruim opnieuw is ingedeeld, zoals dat is gepland voor 2023? Tot dat jaar groeit het aantal vliegbewegingen van 4000 naar 10.000.

De oppositiepartijen in de Tweede Kamer zijn voor uitstel. Regeringspartijen ChristenUnie en D66 twijfelen inmiddels. Een rapport over nog meer vluchten, kwam de minister gisteren dan ook erg ongelegen.

Lees ook: De echte vraag rond Lelystad Airport: Hoe betrouwbaar is de overheid?


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Geen herberekening van de overlast, maar een rapport over nog meer vluchten