Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Op zoek naar alle geheimen uit melk

Home

Kees de Vré

Melk is voor velen gewoon een gezonde drank. Voor negentig procent is het water, maar de overige tien procent bevat stoffen met ongekende mogelijkheden: voor medicijnen, als bacteriebestrijder in tandpasta of op vlees, of als slaapmiddel. Campina-dochter DMV zoekt ernaar.

VEGHEL - ,,Weet je wat dit is?'', vraagt Xander Wessels. De twee flesjes met lichtbruine en knalroze transparante vloeistof die op zijn tafel staan, ogen als een ietwat mislukte frisdrank. Wessels schenkt een klein glaasje in. ,,Proef maar, het is melk'', zegt de directeur van DMV International. Wessels legt uit: ,,Dit is onze jongste bijdrage aan het probleem van de zwaarlijvigheid bij jongeren. Die willen geen melk meer, omdat het voor hen een saai drankje is. Wat je hier ziet is een drankje met alle ingrediënten en goede eigenschappen van melk, maar het ziet eruit als frisdrank. Je zou er nog bubbels aan toe kunnen voegen. Komt over een jaar in de VS op de markt.''

DMV International in het Oost-Brabantse Veghel is een van de handvol bedrijven in de wereld die stukje bij beetje de vele geheimen ontrafelen van een simpel product als melk. Melk bevat stoffen die kunnen dienen als nuttig ingrediënt voor gewone voeding als toetjes, voor speciale voeding voor bijvoorbeeld zieken en voor medicijnen. Zuivelconcern Campina, de moeder van DMV, ziet ook steeds meer de mogelijkheden van zijn dochter en heeft de ontwikkeling van hoog-technologische producten uit melk tot een van de twee speerpunten van het concern bestempeld.

Enerzijds is dat economisch noodzakelijk. Met een bulkproduct als melk valt nauwelijks nog wat te verdienen. Vandaar dat melk een toegevoegde waarde moet krijgen door het te bewerken. Bijvoorbeeld tot toetjes, die steeds ingewikkelder in elkaar steken. ,,Een topping van instant slagroom is niet spannend, maar wel hoog technologisch'', zegt DMV-topman Wessels. ,,Dat geldt ook voor ons ijs. We hebben een ingrediënt ontwikkeld waarmee ons ijs zo uit de vriezer gelijk makkelijk te scheppen is. Bovendien ontstaan er geen ijskristallen bij het opnieuw invriezen. Daarmee is een grote ergernis van consumenten weggenomen.''

Anderzijds, legt Wessels uit, zit het zoeken naar innovatieve producten DMV in de genen. Het bedrijf is al 77 jaar oud en begonnen als boerencoöperatie De Meijerij Veghel. ,,De Nederlandse boer kijkt van nature vooruit. DMV richtte zijn pijlen al voor anderen op het buitenland. Het was het eerste bedrijf dat melk droogde tot poeder en daarmee de internationale markt opging.''

Friso Buikstra, hoofd productontwikkeling, vertelt dat DMV al zo'n dertig jaar bezig is met het ontleden van melk. ,,Melk heeft voor ons geen geheimen meer. Waar het om gaat is het toepassen en combineren van de eigenschappen van al die ingrediënten als lactose, lactoferrine en calcium in eindproducten. Dat onderzoeken we het liefst samen met onze opdrachtgevers.'' Wie dat precies zijn houdt DMV liever voor zich, maar alle grote voedingsmiddelenconcerns ter wereld en de grote farmaceutische bedrijven zijn klant bij DMV.

Een van de zaken waarmee Buikstra en zijn honderd collega's bezig zijn is slaap. ,,Net als moedermelk bevat koemelk een stof die kalveren veel doet slapen. Die stof zijn we aan het isoleren en we bekijken of er een natuurlijk slaapmiddel van te maken is.''

De wetenschappers van DMV richten zich op een drietal speerpunten, legt Buikstra uit. ,,Het tegengaan van zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten en het immuunsysteem. Met lactoferrine maken we pillen die de ontwikkeling van de darmflora stimuleren en pillen die de ijzeropname verbeteren. Dat laatste gaat zeer efficiënt bloedarmoede tegen. Een van onze jongste ontdekkingen is het gebruik van lactoferrine bij voedselveiligheid. Bij vlees dat wordt bespoten met dat middel wordt de ontwikkeling geremd van gevaarlijke bacteriën als E-coli 157, dat dodelijk kan zijn. Een Amerikaanse vleesfabrikant past dat al toe.''

Qua omzet vertegenwoordigt DMV 12 tot 15 procent van het Campina-concern. Over winstgevendheid wil Wessels geen concrete cijfers geven. ,,We zijn zeer interessant. Topman Tiny Sanders van Campina belt me elke dag op wanneer de volgende overname wordt gedaan. Dat zegt al veel.''

DMV levert aan de gehele wereld. ,,Vooral de VS en Japan zijn voor ons van belang. Daar zit de koopkracht en het bewustzijn dat gezondheid juist noodzaakt tot preventie.'' Het moeten wel voedingsmiddelen zijn waarvan is aangetoond dat ze werken. ,, Je moet je claims waarmaken. Als dat lukt, heb je een uniek product in handen met grote commerciële mogelijkheden. De grote voedingsmiddelenconcerns zien dat ook in, dus gebeurt het.''

Deel dit artikel