Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Op naar het Louvre! Carel van Tuyll van Serooskerken wordt er de eerste buitenlandse conservator.

Home

door HENNY DE LANGE

Carel van Tuyll van Serooskerken heeft het boek 'De Da Vinci Code' van Dan Brown nog niet gelezen. En hij gaat het niet lezen ook. Lachend: ,,Want in het boek loopt het slecht met me af, heb ik me laten vertellen.” Van Tuyll doelt op de hoofdconservator van het Louvre, die in deze populaire thriller wordt vermoord. Uitgerekend de functie die Van Tuyll binnenkort gaat vervullen. ,,Toen ik pas geleden in Parijs was in verband met mijn nieuwe baan, hoorde ik van mijn toekomstige collega's dat er wel meer dingen niet kloppen in het boek, ook feitelijke situaties niet, zoals de afstand tussen twee ramen in het Louvre, waaruit de held weet te ontkomen. Dat behoort natuurlijk tot de vrijheid van een schrijver. Maar ik lees dan liever een ander boek.”

De benoeming van Carel van Tuyll van Serooskerken (1950), die twintig jaar werkte als conservator en hoofdconservator in Teylers Museum in Haarlem, tot hoofdconservator van de afdeling prenten en tekeningen van het Louvre in Parijs, was opzienbarend nieuws. Nog nooit eerder in de geschiedenis van dit wereldberoemde museum werd een buitenlandse conservator aangetrokken. Tot voor kort was het Franse staatsmusea ook wettelijk verboden om buitenlandse stafleden aan te stellen. Geen seconde was het dan ook bij Van Tuyll opgekomen om te solliciteren naar deze baan. Sterker nog, hij wist niet eens van de vacature. Toen hij een paar maanden geleden werd benaderd met de vraag of hij eens wilde nadenken over deze functie, was dat erg 'onwezenlijk', vertelt hij. Wereldwijd zijn er slechts enkele tientallen deskundigen op het gebied van tekeningen en prenten en Van Tuyll hoort daar ook bij, met als specialisme Italiaanse tekeningen.

,,Als je dan te horen krijgt dat je in het Louvre kan komen werken, dat de mooiste collectie Italiaanse tekeningen ter wereld heeft, moet je wel even slikken.” Als kind kwam hij al regelmatig in dit museum, meegenomen door zijn ouders, die echte kunstliefhebbers waren. ,,Ik vond het prachtig, al die hoge gangen met statige beelden. Vanaf 2 januari zal ik daar elke dag rondlopen, een fantastisch vooruitzicht.”

Dat neemt niet weg dat hij met enige weemoed vertrekt uit Haarlem. Morgen neemt hij afscheid van het Teylers Museum.

Van Tuyll had al jong belangstelling voor de tekenkunst. Na een studie kunstgeschiedenis in Leiden groeide die liefde uit tot een specialisme in Florence, waar hij vier jaar wetenschappelijk medewerker was van het Nederlands Kunsthistorisch Instituut.

In het Teylers Museum kreeg hij de mogelijkheid zijn kennis op het gebied van (Italiaanse) tekeningen verder te ontwikkelen. ,,Teylers is een klein museum, maar bezit wel een hele bijzondere collectie tekeningen en prenten. In zoverre wordt mijn werk in het Louvre niet compleet anders, al is de schaal natuurlijk wel van een heel andere orde.” Van Tuyll gaat als een van de acht hoofdconservatoren leiding geven aan de afdeling tekenkunst, die 45 medewerkers telt. De depots van het Louvre bevatten ruim honderdduizend tekeningen (tien keer zoveel als in Haarlem), waaronder topstukken van Michelangelo, Raphael, Da Vinci, Rembrandt en Lorrain. Jaarlijks bezoeken zes miljoen mensen het Louvre, dat doorgaat voor het grootste museum ter wereld.

Toch zullen de problemen die hij in het Louvre zal aantreffen, niet eens zoveel van die in de Nederlandse musea verschillen, verwacht Van Tuyll. Het Louvre is tegenwoordig verzelfstandigd, wat onder meer inhoudt dat de medewerkers niet meer automatisch voor hun leven in dienst kunnen blijven. ,,Iedereen krijgt een contract dat om de drie jaar verlengd moet worden. Daarnaast mag het museum het geld dat bij de kassa wordt verdiend, nu zelf besteden. Het is allemaal wat zakelijker geworden, net als in Nederland, al heeft het Louvre naar verhouding wel veel meer geld te besteden.”

Van Tuyll is het niet eens met de kritiek dat Nederlandse musea in de drang om meer bezoekers te trekken, steeds vaker neigen naar entertainment, waardoor ze internationaal niet meer toon-aangevend zouden zijn. ,,Nederlandse musea doen het helemaal niet zo slecht, al zijn er natuurlijk altijd dingen die beter kunnen. En op het aanwinstenbeleid is altijd wel wat aan te merken. Maar door de bank genomen slagen de musea er goed in een juiste balans te vinden tussen collectiebeheer en het bedienen van het publiek. Als conservator zou ik het liefst de vaste collectie bestuderen en tonen. Maar als museumpersoon weet ik dat het publiek een factor is die je ook niet mag verwaarlozen.”

Het is ook niet waar, meent Van Tuyll, dat musea uit gemakzucht kiezen voor spraakmakende publiekstrekkers om er maar de loop in te houden. ,,Zo gemakkelijk is dat ook niet, omdat het handenvol geld kost om een toptentoonstelling in huis te halen. Maar het is wel moeilijker om mensen te blijven boeien met de vaste collectie. Ook al is die nog zo goed, dan kun je nog maar eens in de tien jaar een expositie rond Michelangelo of Rembrandt brengen. Je moet voortdurend zoeken naar nieuwe en verrassende combinaties of samenwerken met andere musea.”

Volgend najaar brengt Teylers dat laatste in de praktijk met een tentoonstelling met 90 tekeningen van Michelangelo, die uit de eigen collectie en die van het Brits Museum in Londen komen. De expositie is tot begin 2006 in Haarlem te zien en verhuist daarna naar Londen. Van Tuyll is nagenoeg klaar met de voorbereidingen. ,,Ik vind het wel jammer dat ik de opening van deze tentoonstelling zal missen.”

In een groot museum als het Louvre zal hij zich waarschijnlijk toch minder direct met de collectie kunnen bezighouden dan in zijn huidige baan het geval is, verwacht hij. ,,Maar ik heb me wel voorgenomen om elke week één middag vrij te maken om me in de collectie te verdiepen. Gewoon lekker kijken, er zitten duizenden tekeningen bij die ik nog nooit heb gezien. Dat lijkt me fantastisch. Ik zal het Teylers zeker missen, maar de tienduizend tekeningen die we hier hebben, ken ik inmiddels wel.”


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel