Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Oorlog op het Internet

Home

ROMANA ABELS

SUPERSHIFT IS OOK PER E-MAIL BEREIKBAAR. ADRES: supershift@trouw.nl

Flevoland wilde het mooier aanpakken dan alle anderen. Alle huishoudens in de provincie zouden gratis toegang tot Internet krijgen, betaald door de provincie en het bedrijfsleven in de streek. Het enige dat nodig was, waren een computer, een modem en éénmalige aansluitkosten van negenenveertig gulden.

Het Flevonet zou gerund worden door vrijwilligers, die later, als het net eenmaal een succes was, betaald zouden worden. Ongeveer vijftien mensen zouden er dan kunnen werken. In de hele provincie gingen in januari informatierondes van start, waarin gevraagd werd om vrijwilligers. Ook in Almere werd zo'n informatieronde gehouden, maar de vrijwilligers die daarop afkwamen waren ontevreden. Ze zouden niet zelf mogen beslissen welke bedrijven wel, en welke niet aan het freenet mee mochten doen. Wat deden ze? Ze richtten een eigen gratis net op: digitaal Almere. Tot groot ongenoegen van het freenet Flevonet.

De ruzie sleepte zich voort, totdat Flevonet twee weken geleden besloot om de gebruikers van zijn net geen toegang meer te bieden tot digitaal Almere. Gebruikers van het vrije net kunnen de digitale Flevostad niet meer bezoeken. Evenmin kunnen zij nog toegang krijgen tot de homepages van Internet-aanbieder The Internet Plaza (Tip), want digitaal Almere heeft via die provider een site opgezet.

Op Internet vechten de twee providers hun ruzie uit. 'Waarom maar één digitaal Almere?', vraagt Flevonet bijvoorbeeld, om vervolgens te melden dat ten eerste de kosten van de eerste vergadering van de vrijwilligersgroep Almere, die later digitaal Almere werd, betaald is door Flevonet. Omdat, ten tweede, een briefje waarin om samenwerking werd gevraagd door digitaal Almere werd beantwoord met slechts een felicitatie. En omdat ten derde digitaal Almere dus een aansluiting heeft bij The Internet Plaza.

Dat bedrijf heeft namelijk een gemene streek uitgehaald om Flevonet te pesten. In Amerika heeft het bedrijf de domeinnaam flevo.net aangevraagd, die nog niet was vastgelegd door Flevonet. Dat was, volgens The Internet Plaza, een pesterijtje om de onprofessionaliteit van Flevonet aan te geven.

Digitaal Almere schrijft op zijn beurt: “Er is verschillende malen contact geweest over samenwerking, maar wij willen de vrijheid hebben om zelf te bepalen welke bedrijven aan digitaal Almere toegevoegd kunnen worden. Dat kan niet als we samen gaan met Flevonet.” Flevonet schrijft: “Bedrijven zeggen dat ze geen Internet nodig hebben omdat ze al op digitaal Almere staan.” En digitaal Almere zegt weer: “Wij hebben een soort gouden gids, waar iedereen gratis in vermeld kan worden. Om een echte homepage te krijgen moeten ze bij ons, net zo goed als bij Flevonet, betalen.”

Het klinkt allemaal nogal onbenullig en kinderachtig, maar de plaatselijke ruzie heeft inmiddels heel Internettend Nederland in beroering gebracht. 'Belachelijk!', wordt op nieuwsgroepen als xs4all.mediacul geroepen, 'censuur!' en steeds wordt daar ook de nogal ridicule uitleg van Flevonet aangehaald, die ook op het World Wide Web te lezen is: “Wij zullen, ook in de toekomst, iedere informatie-provider die naar de mening van de meerderheid van het personeel niet meewerkt aan een samenleving die gebaseerd is op samenwerking en samenspraak, weren.” Om vervolgens te constateren dat digitaal Almere niet wil samenwerken, en daarom is afgesloten. “Deze regel geldt voor de Centrumdemocraten, maar ook voor digitaal Almere.”

Een ordinaire dorpsrel dus, met als inzet de bedrijven in Almere, die geacht worden de inkomsten te leveren voor beide providers. En blijkbaar is het aantal bedrijven dat daar zin in heeft net iets te klein om twee aanbieders in stand te houden.

De concurrentie tussen Internet-aanbieders lijkt in de rest van Nederland ook toe te nemen. De groei van Internet-gebruikers, waardoor ook het aantal providers en inbelpunten de afgelopen jaren toenam, is de afgelopen maanden gedaald. Volgens onderzoeksbureau Trendbox is het aantal gebruikers nog steeds spectaculair hoog voor een nieuw medium, maar niet groter dan 500.000. Van die gebruikers hebben er zo'n 130.000 een aansluiting bij een commerciële provider, de rest surft via het werk of op de universiteit. De inmiddels tachtig Internet-providers in Nederland moeten die gebruikers delen, en dat leidt tot heftige strijd.

Het grote Planet Internet bleek bijvoorbeeld vorige maand een aantal keer per dag op te bellen naar concurrenten, om de hoorn snel weer op te leggen als het telefoontje werd beantwoord. De planeteers beweerden dat het ging om 'een onderzoek naar de bereikbaarheid van de helpdesks van de concurrenten', maar voor de concurrenten was het vooral lastig. Ook kreeg Planet Internet ruzie met de aanbieder World Acces omdat die de prijzen spectaculair verlaagde, en zo abonnees van de duurdere providers afpakte. Een abonnement bij World Acces (deels eigendom van KPN, net als Planet Internet) kost deze maanden maar zestien gulden. Dat bedrag zal overigens wel weer stijgen de komende tijd.

Deel dit artikel