Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Ook voor verzekeraars lijkt duurzaam beleggen te lonen

home

Mitzi Pepers

Deel van het onderzoek gepubliceerd door Eerlijke Verzekeringswijzer. © Eerlijke Verzekeringswijzer

Mensenrechten, gezondheid en bonussen: ook verzekeraars moeten hun beleggingsbeleid er op aanpassen, willen ze duurzaam worden genoemd. De Eerlijke Verzekeringswijzer deed onderzoek en maakte bekend dat de meeste verzekeraars er het afgelopen jaar op vooruit zijn gegaan.

Consumenten willen dat hun verzekeraars duurzaam beleggen, bleek al eerder uit een onderzoek dat Trouw naar beleggingen van pensioenfondsen. Volgens het rapport van de Eerlijke Verzekeringswijzer geven de meeste verzekeraars ook werkelijk gehoor aan die wens. Zeven van de tien bedrijven uit het onderzoek hebben hun best gedaan de duurzaamheidspunten te verbeteren en zijn gestegen op de lijst.

Delta Lloyd kwam gemiddeld als beste uit de bus en scoorde vooral goed op het gebied van bosbouw, voeding en mensenrechten, maar bleef achter op de gebieden van klimaatverandering, belasting en corruptie. Verzekeraar Allianz kwam als één van de slechtste beleggers uit de bus.

Het investeringsbeleid van verzekeraars wordt jaarlijks onder de loep genomen door de Eerlijke Verzekeringswijzer in samenwerking met vakbonden en goede doelenorganisaties.

Lees verder na de advertentie

Groen pensioen
Uit het opinieonderzoek van Trouw blijkt dat zes op de tien Nederlanders liever meer geld uitgeeft aan premies voor het pensioen, dan dat hun pensioenfonds belegt in steenkool, gas en olie om die lage premies of hoge pensioenen te behouden.

Bij het 'groene pensioen', zoals de duurzame pensioenfondsen worden genoemd, zetten consumenten de fondsen onder druk om duurzamer te investeren. Het grootste pensioenfonds ABP kreeg een petitie aan de broek, toen het bekend maakte te blijven investeren in fossiele brandstoffen. 11.000 mensen ondertekende die petitie en dwongen daarmee duurzaamheid af.

Consumenten hebben de verzekeraars nog niet onder druk gezet om duurzaamheid af te dwingen gedwongen, maar door onderzoeken zoals van de Eerlijke Verzekeringswijzer wordt voor de consument wel duidelijk hoe duurzaam de verzekeraar is.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.