Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Onverdoofd ritueel slachten moet religieus recht blijven

Home

Ruben Vis en Raf Evers en secretaris en rabbijn van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap

© anp
Opinie

Binnen de Joodse gemeenschap is zeer grote bezorgdheid ontstaan over politieke voornemens om de rituele slacht in te perken. Dit onderwerp raakt onze vrijheid van religie.

De joodse rituele slacht - sjechita - vindt onverdoofd plaats. Maar dit betekent niet, dat joodse slacht door een halssnede dieronvriendelijk is. De joodse slacht voor binnenlandse consumptie is zeer beperkt (enkele tientallen runderen per week, en wat kleinvee).

Het jodendom kent veel regels voor dierenwelzijn; ze werden al 3320 jaar geleden in Israël gepraktiseerd, lang voor de Europese beschaving ontstond. Bijbelse mensenplichten en dierenrechten verbieden dieren pijn te doen en verplichten eerst dieren te voederen voor zelf aan tafel te gaan. Dieren moeten rust krijgen op sabbat. Men moet een dier uit zijn lijden verlossen. Dieren mogen niet bezwijken onder een last.

Waar de discussie over zou moeten gaan is het algemene concept van dieren doden. Alleen insteken op de vraag van pijn en verdoving legitimeert het - zelfs massaal en automatisch - doden van dieren. Daar hoeft dan niet meer over nagedacht te worden. Met het toekomstperspectief van de varkensflats en geautomatiseerde slacht - vetgemest erin, als worst eruit - wordt het lot van de dieren totaal ontmenselijkt.

Het is nog steeds niet aangetoond dat de dieren door de slacht met een halssnede lijden. Joodse slacht is meer dan voorkomen dat bloed de hersenen bereikt. Bloed dat zich in de hersenen bevindt, verlaat direct na de insnijding het lichaam via de opengesneden bloedvaten, met direct drukverlies in de hersenen. Dit veroorzaakt in minder dan twee seconden volledige bewusteloosheid.

Zijn de moderne verdovingsmethoden wel zo pijnloos? Volgens Britse dierenvrienden verlamt de elektroshock het dier inderdaad wel, dit betekent niet per se dat het ook buiten bewustzijn is. De shock kan tot interne verwondingen leiden waardoor het dier niet meer geschikt is voor joodse consumptie.

Verdoving voor of na de slacht worden niet toegestaan door het jodendom. Een parlementair voornemen om verdoving voor te schrijven is een rechtstreekse breuk met eeuwenlange traditie van tolerantie en godsdienstvrijheid in Nederland.

Deel dit artikel