Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Online-uitgaven aan speelgoed stijgen explosief

Home

Redactie

© ANP

Weer wordt meer geld besteed aan online winkelen, vooral door hoogopgeleide gezinnen.

Bent u hoogopgeleid, heeft u twee kinderen onder de achttien en behoorlijk wat geld te besteden? Dan doet u vast veel aankopen online. U, en mensen zoals u, zijn oververtegenwoordigd binnen de groep Nederlanders die online winkelen. Niet gek, want het bezoeken van een speelgoedwinkel met twee blèrende kinderen is heel wat meer gedoe dan de duplo rustig thuis via internet bestellen als de kinderen in bed liggen.

Lees verder na de advertentie

De uitgaven aan online gekocht speelgoed stijgen hard, zo bleek vorige week uit de Thuiswinkel Markt Monitor, die wordt opgesteld door marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. In het tweede kwartaal van 2017 was er een stijging van 63 procent in de online- uitgaven aan speelgoed ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De totale online-bestedingen (10,7 miljard euro) waren in de eerste helft van 2017 13 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2016.

Speelgoed springt eruit als grootste stijger in het tweede kwartaal van dit jaar. De online uitgaven aan gezondheids- en schoonheidsproducten stegen ook fors: met 30 procent. Online uitgaven aan tickets voor evenementen namen toe met 29 procent.

Normaalste zaak van de wereld

Hoewel de algehele verkoop via online kanalen gestaag groeit, wordt het overgrote deel van de bestedingen nog altijd in de fysieke winkel gedaan. Het online aandeel van de bestedingen in de Nederlandse detailhandel steeg van 10,6 procent naar 12 procent in de eerste zes maanden van 2017.

Online winkelen is ondertussen voor de meeste mensen de normaalste zaak van de wereld. In de eerste zes maanden van 2017 kocht 89 procent van de Nederlanders, oftewel 12,4 miljoen mensen, minstens een product of dienst online.

Het bestellen van duplo of andere spullen doen Nederlanders meestal via computer of laptop, maar steeds vaker ook met smartphone of tablet. In het eerste half jaar van 2017 deden minstens 2,8 miljoen mensen minstens één online aankoop via hun smartphone.

Een moderne manier van achteraf betalen, via Afterpay of Klarna, wordt populairder. Afterpay en Klarna zijn bedrijven die de vordering overnemen van de webshop en het factureren regelen. Ondertussen loopt het gebruik van de ouderwetse acceptgiro langzaam terug.

Deel dit artikel