Online hindoe-epos in stripvorm, ter promotie van Google

home

Robin de Wever

De Indiase poëet Valmiki wist het ruim 27 eeuwen geleden al: theologische en filosofische ideeën spreken meer tot de verbeelding als ze verhalend worden gebracht. Google gebruikt nu voor Valmiki's hindoe-epos Ramayana een wel heel moderne vertevorm.

'The Story of Ramayana' vertelt (de Indonesische variant van) het epos in Google's browser Chrome. Wie gratis een toegangscode opvraagt, wordt op zijn Windows-pc of Mac door het verhaal geleid van de god Rama. Die probeert met behulp van zijn broer Lakshman zijn echtgenote Sita te bevrijden uit de klauwen van de demonenkoning Ravana.

De meeste delen van het verhaal verschijnen in een soort stripvorm, maar voor sommige elementen grijp Google knipogend naar zijn eigen webdiensten. Zo spelen dialoogfragmenten zich af in vensters van de chatdienst Google Talk en reizen de karakters over de kaarten van Google Maps. Bij sommige verhaalelementen moet u met uw muis meespelen.

Browser aan de man brengen
Het interactieve verhaal moet helpen om Chrome aan de man te brengen in Azië. Over Europa en Amerika hoeft Google zich geen zorgen te maken. Volgens recente metingen is de vier jaar oude browser op weg om het ooit oppermachtige Internet Explorer van de troon te stoten.

Bij wijze van Europees-Amerikaanse promotie liet de zoekgigant al eens een interactieve videoclip bouwen voor de Canadese band The Arcade Fire.

Op haar eigen site legt designbureau Fantasy Interactive, dat de Ramayana-klus voor Google heeft geklaard, uit hoe ze te werk is gegaan. 'Vanwege de interactieve elementen blijft het verhaal beter hangen', vertelt een medewerker daar. 'Dat is waar Ramayana om gaat.'

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie