Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Ondanks Vinkje toch verwarring

Home

CHARLOTTE LINNEBANK en OPRICHTER/DIRECTEUR VAN QUESTIONMARK

Welke producten in het winkelschap zijn gezond of minder gezond? Verplichte codering kan de klant duidelijkheid bieden, vindt Charlotte Linnebank.

Dat supermarktketen Jumbo vorige week chips introduceerde met het Vinkje (keurmerk voor gezondheid) heeft tot grote discussie geleid. Kennelijk vinden veel mensen dat er geen Vinkje zou mogen staan op producten die je in de regel zo min mogelijk moet eten. Eerder kreeg een (light) frisdrank een Vinkje en ook daar kwam veel kritiek op.

Net als chips, is frisdrank per definitie geen onderdeel van een gezond voedselpatroon. Nu is de missie van het Vinkje om mensen binnen een bepaalde productgroep een gezondere keuze te laten maken én om fabrikanten te stimuleren hun producten gezonder te maken.

Het Vinkje wil dit effect dus ook voor een productgroep als snacks kunnen bereiken. Dat is op zich prima, maar maak dan wel alle chips in het schap vergelijkbaar. Dus plaats op alle minder-ongezonde chips een Vinkje en creëer bij voorkeur óók een logo voor alle echt ongezonde chips.

Het lastige van de situatie nu is dat niet alle producten die in aanmerking komen voor een Vinkje, dit keurmerk ook dragen. Dit komt omdat fabrikanten zelf mogen kiezen of ze het Vinkje willen gebruiken. Zo dragen de bronwaters van Spa geen Vinkje, terwijl bepaalde andere frisdranken in datzelfde schap - die zelfs wellicht wat ongezonder zijn - dat wel doen.

Dat werkt verwarrend. Als je er niet van op aan kan dat alle gezonde producten een Vinkje dragen, hoe weet je dan of je niet per ongeluk de meest gezonde keuze laat staan? En door de willekeur van producten die wel of niet een Vinkje dragen, weten we ook niet of een product zonder Vinkje wel of niet minder gezond is.

Naast het punt dat alle gezonde producten verplicht een Vinkje moeten dragen, zouden we nog een stap verder moeten gaan. Namelijk een logo creëren voor alle producten die niet in aanmerking komen voor een Vinkje - omdat ze niet gezond genoeg zijn.

Lees verder na de advertentie

Kruisje

Bij deze introduceer ik graag het Kruisje. Voor alle ongezonde producten in de supermarkt. Wie wil er niet weten welke producten je moet vermijden als je gezond wil eten? Hartstikke handig dat ik nu weet dat er ook chips zijn die, mits slechts af en toe geconsumeerd, wel door de beugel kunnen.

Maar welke chips kan ik beter vermijden als ik iets wil snacken, maar niet meteen de rest van de week tot balansdag moet uitroepen? Ik heb dus informatie nodig die duidelijk maakt wat de gezonde en wat de minder gezonde producten zijn. Dus voor alle gezonde producten een Vinkje en voor alle minder gezonde producten een Kruisje.

Goed, goed, ik hoor het protest al komen. Een Kruisje is natuurlijk geen realistische oplossing. Want geen fabrikant die zo'n negatief logo op zijn verpakking wil. Maar als een oplossing als het Kruisje naast het Vinkje niet werkt, dan hebben we een ander alternatief nodig.

Er is al veel gepraat over een stoplicht, als instrument om aan te geven hoe gezond een product is. Het is besproken in onze politiek. Het wordt reeds gebruikt in Engeland en Frankrijk. En ook onderzoek van de Universiteit Wageningen concludeerde dat een stoplicht kan helpen om mensen, naast het wijzen op de goede keus, af te houden van de minder goede keus.

Komt bij dat een stoplicht makkelijk toegepast kan worden op alle producten in de supermarkt. En dat het ook in één oogopslag weergeeft hoe gezond een product is. Namelijk groen is goed, rood niet goed en oranje ertussenin.

Gezonde keuzes

Het blijven creëren van betere informatie die consumenten kunnen gebruiken bij het maken van gezonde keuzes is dus een absolute must. Ongeacht de soms terechte kritiek, is het Vinkje een prima initiatief. Goede voorlichting moet toch ergens beginnen.

Alleen door in de praktijk te toetsen of bepaalde informatie wel of niet het juiste effect bereikt, kan je toewerken naar een goed systeem. Zo lang we nog niet toe zijn aan het stoplicht - laat staan aan het Kruisje - zitten we dus op het vinkentouw om een ontwikkeling te zien bij het Vinkje. Laten ze beginnen met het wegnemen van de verwarring en proberen dit keurmerk verplicht te krijgen voor álle gezonde supermarkt-producten.

Deel dit artikel