Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Offensief AH op internet

Home

Kees de Vré

AMSTERDAM - Onder de naam Albert gaat supermarktketen Albert Heijn zijn internetwinkel AH Thuisservice voortzetten. Daarmee gaat marktleider AH de strijd aan met de sterk opkomende websuper MaxFoodmarket, beter bekend als Max.

De nieuwe naam voor de online-winkel van AH is het sluitstuk van een recente reorganisatie. Daardoor kunnen nu naast de levensmiddelen van Albert Heijn ook producten van Etos, Gall & Gall en De Tuinen on line worden besteld en in één keer afgerekend.

Met de keuze voor de naam Albert lijkt het Zaanse supermarktconcern de strijd aan te binden met de runner-up onder de websupermarkten, MaxFoodmarket. Deze Max heeft in korte tijd naam gemaakt in de Randstad, eveneens het werkgebied van AH Thuisservice. Directeur Dick Groot stelt zelfbewust dat Max binnen drie jaar Albert van de eerste plaats van Nederlandse websupers zal hebben gestoten. ,,AH Thuisservice heeft een bekende naam, maar wij hebben met lage prijzen en snelle bezorging een beter concept.''

Max maakte onlangs ook bekend te gaan samenwerken met Ilse Media, eigenaar van de zoekmachines Startpagina en Ilse. Deze internetpagina's zijn de twee best bezochte Nederlandse sites.

Bij elkaar opgeteld neemt Albert dan de handschoen op tegen Max en Ilse. AH's moeder, het concern Ahold, heeft al enige ervaring met de naam Albert. Dat is sinds kort de naam van de Tsjechische winkels van het wereldwijd opererende supermarktconcern.

Het supermarktconcern wil niets zeggen over de strijd over de namen van de activiteiten. Sinds de helft van de jaren tachtig experimenteert AH al met verkopen van levensmiddelen via de computer. De internetwinkel James Telesuper legde het fundament in de regio Haarlem/Hoofddorp/Amstelveen. Onder de naam AH Thuisservice rolde dat langzaam door de Randstad, om vandaaruit verder naar het oosten en zuiden van het land te worden uitgebreid.

AH had grote plannen met het nog jonge medium. Na vijftien jaar uitproberen wilde het supermarktconcern in 2002 via al zijn 680 winkels heel Nederland via internet kunnen bedienen. Dat gaat niet door wegens bezorgingsproblemen. In augustus maakte AH bekend zich weer terug te trekken op de Randstad en niet meer via de winkels de on-lineklant te bedienen. Dat gebeurt nu vanuit drie distributiecentra.

Deel dit artikel