Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

NY Times: Nederlandse interesse in filosofie is indrukwekkend

Home

Robin de Wever

Hans Achterhuis, de eerste Denker des Vaderlands © ANP

We hebben een Denker des Vaderlands, discussiëren al jaren over de Verlichting en gaan graag naar wijsgerige avonden. Nederland is een filosofieland, schrijft de New York Times.

In haar online filosofierubriek wijst de Amerikaanse krant deze week op de wijsgerige 'revival' die ons land sinds twintig jaar lijkt door te maken.

De constatering dat filosofie in de lift zit komt overigens niet van de krant zelf. De Times citeert ervoor uit Filosofie Magazine, dat deze maand twintig jaar bestaat en terugblikt op twee decennia publieksfilosofie.

Het wijsgerig tijdschrift ziet bewijs genoeg. 'Zomercursussen, filosofische cafés, workshops levenskunst, debatten over de actualiteit; ze worden gedragen door filosofen die goed en toegankelijk schrijven over actuele onderwerpen.' We hebben een Nacht van de Filosofie, somt Filosofie Magazine-medewerker Frank Mulder op. Die Nacht is weer onderdeel van de Maand van de Filosofie.

'Zo veel debatten'
Bij de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden volgen jaarlijks vierduizend mensen een of meerdere filosofiecursussen. En dan is er nog Hans Achterhuis, de eerste die de titel Denker des Vaderlands draagt en vanwege die rol regelmatig in Trouw reflecteert op het nieuws. 'Er zijn zo veel debatten dat ik vaak nee moet zeggen', vertelt Achterhuis in het blad. 'En ze zijn van zo'n hoge kwaliteit.'

Filosofie Magazine was volgens Mulder zelfs lange tijd het populairste wijsgerige blad ter wereld. De oplage van 20 duizend exemplaren is hoog, meent hij, want ons taalgebied bestaat in Nederland en België uit slechts 23 miljoen mensen. Frankrijk en Duitsland kwamen pas later met vergelijkbare titels.

'De brede interesse stamt uit de jaren '90, toen Nederlanders ontgoocheld begonnen te raken door neo-liberalisme, commercie en 'hyper-individualisme'', weet de New York Times. 'Ze kregen behoefte aan nieuwe opvattingen over de samenleving en wat het goede leven inhield.'

Islam stimuleerde het debat
'In de afgelopen jaren was het vooral de islam die het filosofische debat stimuleerde', vat de krant Mulder samen. 'De islam riep de vraag op wat de Verlichting eigenlijk inhield, wat Westerse waarden zijn en waarop die zijn gebaseerd. Is democratie onverenigbaar met religie? De antwoorden op die vragen waren soms verontrustend, maar waren ontegenzeggelijk filosofisch van aard.'

Is Nederland werkelijk verslingerd aan de filosofie? De populariteit is relatief, geeft ook Filosofie Magazine toe. Dat de Internationale School voor Wijsbegeerte jaarlijks vierduizend bezoekers trekt, lijkt indrukwekkend. Maar de kerken van een gemiddelde provinciestad trekken dat publiek wekelijks. En de verkoop van filosofische boeken vormt al jaren 3,5 procent van de totale non-fictieverkoop.

Kan filosofie werkelijk verschil maken?
De New York Times laat dat perspectief achterwege. 'Er zijn sceptici', nuanceert de krant wel. 'Zij vragen zich af of filosofie werkelijk een verschil kan maken als het gaat om religie, democratie en multiculturalisme.'

'Volgens sommige Nederlandse beroepsfilosofen is filosofie vooral iets voor de 'beschaafde' midden- en bovenlaag van de maatschappij. Meer een hobby dan een katalysator voor het ontwikkelen van nieuwe persoonlijke en politieke ideeën.' Maar toch, vindt de Times. 'Velen zijn onder de indruk van de Nederlandse interesse in filosofie.'

Wat vindt u: spelen filosofie en filosofisch debat in Nederland een belangrijke rol? Lopen we voor op andere landen of juist niet? Plaats uw reactie hieronder. Filosofie Magazine viert overigens vrijdag haar jubileum in De Rode Hoed (Amsterdam).

Lees verder na de advertentie

 
De brede interesse stamt uit de jaren '90, toen Nederlanders ontgoocheld begonnen te raken door neo-liberalisme, commercie en 'hyper-individualisme'
Filosofiejournalist Mark de Silva in de New York Times



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie