Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

NS breken met uitbaters fietsenstallingen op stations

Home

Dorien Pels

Fietsenstalling bij station Leiden. © anp

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zeggen in het hele land uitbaters van fietsenstallingen op stations de wacht aan. In Leiden komen hierdoor twaalf mensen op straat te staan, net als in Amsterdam. In Rotterdam verliezen 13 mensen hun baan, in Alkmaar vijf. Ondernemers en personeel werken er veelal tientallen jaren.

"Ik krijg binnenkort te horen of ik al in juni weg moet zijn, of over drie jaar", zegt Ron Stoop van Fietspoint Stoop in Alkmaar. Hij werkt sinds zijn twaalfde in de fietsenstalling en nam het bedrijf over van zijn vader. Op de kop af 37 jaar stalt en repareert hij fietsen van treinreizigers. Twee weken geleden moest hij op het NS-hoofdkantoor in Utrecht komen waar hem door twee NS-directeuren werd medegedeeld dat het contract afloopt. "Ik heb vijf mensen in dienst. Ze zeiden: we vinden het heel jammer maar dat is uw probleem. Gewoon, zo. In vijf minuten."

Ook de Rotterdamse exploitant van de rijwielstalling kreeg te horen dat hij er na 23 jaar uit moet. Er loopt nog een kort geding. Op Amsterdam Centraal kreeg Bas Oosterhout vorig jaar de mededeling dat hij 1 januari 2015 met zijn mensen weg moet wezen. "Wij namen de stalling elf jaar geleden over, toen de vorige exploitant overleed. Ik weet niet beter of dat was met personeel."

Oosterhout is tevens eigenaar van fietsverhuurbedrijf MacBike. "Onze huurfietsen moeten er ook weg. Kijk, ik kan mijn broek nog wel ophouden. Maar onze Ger werkt 25 jaar in de stalling. Hij kent sommige klanten sinds ze als kind bij hun ouders in het voorzitje zaten. Wat moet hij nou beginnen op de arbeidsmarkt?"

Een woordvoerder van de NS beaamt dat in het hele land contracten worden opgezegd. De NS hebben in de betaalde fietsenstallingen te maken met 60 ondernemers. Het spoorbedrijf wil een uniforme uitstraling en een meer constante kwaliteit voor de reiziger die zijn fiets stalt. "Wij willen in zee met een of enkele exploitanten. Het is erg voor de ondernemers. Maar zij huren bij ons en dat is nu eenmaal niet voor eeuwig."

Tot zo'n vijf jaar geleden benaderden de NS als eerste de bestaande stallinghouders om een bod doen, als er een stationsstalling vrij kwam, weet advocaat Theo Coenegracht. Het vaste personeel ging dan over naar de volgende eigenaar. Zodoende beheert een ondernemer veelal verschillende stallingen.

Sinds een paar jaar schakelen de NS steeds vaker de Stichting Rataplan in, die inmiddels elf fietsenstallingen op stations beheert. Rataplan heeft onder meer langdurig werklozen in dienst voor wie zij subsidie ontvangt. Volgens Rataplan werd eerder het personeel wel overgenomen van de vorige ondernemer. Of dat in de toekomst ook gebeurt, kunnen de NS niet zeggen. Volgens vakbond FNV is de nieuwe eigenaar bij wet verplicht om het personeel over te nemen.

Lees verder na de advertentie

 
Wij willen in zee met een of enkele exploitanten. Het is erg voor de ondernemers. Maar zij huren bij ons en dat is nu eenmaal niet voor eeuwig.
woordvoerder Nederlandse Spoorwegen

Deel dit artikel