Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nog veel onduidelijk over compensatie woekerpolissen

Home

Van onze redactie economie

De regeling die Delta Lloyd deze week trof in de woekerpolis-affaire werd met gejuich ontvangen. Of dat terecht is, wordt betwijfeld.

„Een kostbare, maar noodzakelijke stap om het vertrouwen in de verzekeringsbranche te verbeteren.” Zo typeert bestuursvoorzitter van Delta Lloyd, Niek Hoek, het woensdag overeengekomen akkoord over compensatie in de ’woekerpolis-affaire’. Toch is nog niet gezegd dat Delta Lloyd hiermee de problemen achter zich laat.

Met terugwerkende kracht zal Delta Lloyd houders van beleggingspolissen compenseren aan wie meer kosten werden berekend dan 2,45 procent van het totale fondsrendement. Voor kleinere polissen en verzekeringen met een gegarandeerd minimumrendement zijn de percentages hoger, maar nog altijd onder de norm die Jan Wolter Wabeke – de Ombudsman financiële dienstverlening – in maart van dit jaar stelde. Delta Lloyd reserveert 300 miljoen euro om in de toekomst alle compensatie te kunnen betalen.

Voor polishouders verandert er voorlopig nog niets. De compensatie wordt pas aan het eind van de looptijd uitbetaald. Tot dan blijven consumenten ook de bestaande (als te hoog bestempelde) kosten betalen. Maar ook het geld dat zo niet in de beleggingspot komt en het gemiste rendement daarover wordt gecompenseerd, verzekert Delta Lloyd.

Het bereikte akkoord zal ervoor zorgen, zo is de redenering, dat ook andere verzekeraars nu snel met een regeling voor hun klanten zullen komen. De woekerpolis-zaak begint zo te lijken op de aandelenleaseaffaire van de Dexia bank, waarbij onder druk van consumentenorganisaties en met hulp van wijlen Wim Duisenberg een schikking tot stand kwam.

Die vergelijking laat ook zien dat niet valt in te schatten of dit akkoord nu een echte overwinning is voor gedupeerde consumenten. Direct na het bekendmaken van de regeling klonken al stemmen dat die veel te karig zou zijn. Advocaat Ger van Dijk, die eerder met Leaseproces individuele processen aanspande tegen Dexia, heeft het bedrijf Consumentenclaim opgericht om consumenten bij te staan in de woekerpolis-affaire. Over de regeling van Delta Lloyd meldt Consumentenclaim op de website: „Onze eerste indruk is dat het voorstel zo de prullenbak in kan en dat de klanten van Delta Lloyd hun zaak beter aan de rechter kunnen voorleggen.”

Gedupeerden kunnen zelf beslissen of zij instemmen met het akkoord, dat de zegen draagt van de consumentenstichtingen en de Ombudsman financiële dienstverlening. Maar of zij hiermee het maximale eruit halen is nauwelijks te bepalen.

In maart besloot de Hoge Raad nog dat, in het geval van Dexia, van twee partners een handtekening was vereist voor een geldig aandelenleasecontract. Dat biedt, drieënhalf jaar na het tot stand komen van de schikking, gedupeerden de kans met schadeprocedures te beginnen. Gedupeerden in de woekerpolisaffaire moeten dat nog maar afwachten.

Deel dit artikel