Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nieuwe zijderoute van China lokt westerse reactie uit

Home

Arjen van der Ziel

De grootse Chinese plannen voor nieuwe scheepvaart- en treinverbindingen over de wereld wekken argwaan.

Amerika, Australië, India en Japan overwegen een eigen groot infrastructuurnetwerk op te zetten, als alternatief voor het ambitieuze 'Belt and Road'-project van China. Dit melden Australische media aan de vooravond van een bezoek van de Australische premier Malcolm Turnbull aan Washington. Het initiatief zou de groeiende invloed van China moeten indammen.

Lees verder na de advertentie

Volgens de Australische minister van buitenlandse zaken, Julie Bishop, hoeft een eventueel gezamenlijk infrastructuurplan niet ten koste te gaan van de Chinese bouwactiviteiten voor wat ook wel de nieuwe zijderoute wordt genoemd. "Er is een enorme behoefte aan infrastructuur, zeker in onze regio", aldus de bewindsvrouw op tv-zender Sky News.

Het zou naïef zijn te denken dat de Chinezen alleen maar economische bedoelingen hebben

Yoichi Shimada, Japanse hoogleraar internationale betrekkingen

Ook een Amerikaanse regeringsfunctionaris benadrukt tegenover zakenkrant The Australian Financial Review dat het mogelijke plan niet moet worden gezien als een 'rivaal' van het Chinese project. "Niemand zegt dat de Chinezen geen infrastructuur moeten bouwen", aldus de Amerikaan. "China legt misschien een haven aan die op zichzelf niet economisch levensvatbaar is. Wij kunnen zo'n haven dan rendabel maken door een weg of spoorlijn er naar toe aan te leggen."

In het kader van zijn omvangrijke 'Belt and Road'-programma bouwt de Chinese regering momenteel voor vele miljarden euro's aan snelwegen, spoorlijnen, havens, pijpleidingen en energiecentrales in tientallen landen. De Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley schat dat de waarde van de projecten in de komende tien jaar oplopen tot zo'n 800 miljard euro.

Invloed

De Chinese regering benadrukt dat het programma vooral draait om economische ontwikkeling en om het beter ontsluiten van landen voor handel met China. Maar critici vermoeden dat Peking ook zijn invloed wil vergroten. Zij wijzen er op dat de projecten doorgaans worden gefinancierd met leningen van Chinese staatsbanken en dat veel arme, zwakke landen afhankelijk worden van Peking. Volgens militaire planners in Washington is China zich aan het ontpoppen tot een 'strategische concurrent' van de Verenigde Staten en zouden de Amerikanen op termijn verzeild kunnen raken in een oorlog met China.

Zo neemt het ongemak toe over Chinese militaire expansie in de Zuid-Chinese Zee en over Pekings ambities in de wateren rond de Noordpool, waar de Chinezen een 'Arctische Zijderoute' willen openen. "Het zou naïef zijn te denken dat de Chinezen alleen maar economische bedoelingen hebben", aldus Yoichi Shimada, een Japanse hoogleraar internationale betrekkingen, vorige week in de South China Morning Post. "Het is een publiek geheim dat de Chinezen de Noordelijke IJszee al heel lang willen gebruiken voor militaire doeleinden."

Lees ook:

Met de Nieuwe Zijderoute werkt China aan een uitgebreid netwerk van handelswegen richting Europa. Kazachstan ziet gouden kansen. Althans, de regering van Kazachstan.

Het is een ‘cadeautje’ aan de wereld, maar ook een ongekende miljardeninjectie in de infrastructuur waarmee China nieuwe economische vrienden wil maken: de ‘Nieuwe Zijderoute’.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Het zou naïef zijn te denken dat de Chinezen alleen maar economische bedoelingen hebben

Yoichi Shimada, Japanse hoogleraar internationale betrekkingen