Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nieuwe Shakespeare-bewerking gaat van tjakke-tjakke-tjak

home

SARA VAN DER KOOI

theater


De Theatertroep


Driekoningenavond / Twelfth Night of: zie zelf maar


***


'Als muziek de liefde voedt, speel verder!' Barry White's 'Let the music play' klinkt niet meer door de versterkers maar gaat door - deksel open, deksel dicht - in een simpel theepotje.


Het is een even kneuterige als hilarische vondst van het jonge toneelspelerscollectief De Theatertroep en tekenend voor hun poging tot het maken van transparant theater: je ziet dat het nep is en dat maakt het juist zo leuk. In iets wat lijkt op een decor, oude tafels, wat vloerdelen en twee hoge gordijnen, speelt het de voorstelling 'Driekoningenavond/ Twelfth Night of: zie zelf maar'.


Het is een eigen vertaling en bewerking van Shakespeares rollenkomedie waarin geliefden elkaar trachten te vinden en bijna iedereen zich voor een ander uitgeeft.


Hoewel De Theatertroep al een jaar of vijf bestaat, zijn de spelers nog altijd piepjong: vrijwel allemaal (ex)studenten of pas afgestudeerden van diverse kunstopleidingen, allen gefascineerd door de fictie en werkelijkheid van het theater.


Aan Shakespeare hebben ze daarmee een goeie, want in diens tijd werden alle rollen door mannen gespeeld en boy-actors namen de vrouwenrollen op zich. Met de hedendaagse inzichten op het gebied van gender treedt de Theatertroep nu als het ware genderexpansief op: mannen spelen vrouwen, vrouwen spelen mannen, maar sommige mannen spelen 'gewoon' een man, een actrice speelt een soort geslachtloze nar en een acteur speelt zowel een broer en een zus. Hun bewerking gaat van tjakke-tjakke-tjak: lekker snel en snappy, doorspekt met spreektaal en toch poëtisch.


Bovendien 'spelen' alle elf spelers tegelijkertijd zichzelf, sterk geïnspireerd door theatercollectieven als Discordia, 't Barre Land en aanverwanten. De jongste loot aan zo'n theatrale familieboom zijn, is niet eenvoudig. Enerzijds profiteren ze van de gebaande paden van hun leermeesters: hun tekstbehandeling is secuur en de kenmerkend terloopse, bijna anti-theatrale Discordiaanse speelstijl hebben ze zich al behoorlijk goed eigengemaakt.


Maar de traditie waarin De Theatertroep is ingebed, zorgt ook voor problemen. Het voor deze stijl zo kenmerkende intermezzo voor een drankje voor de toeschouwers bijvoorbeeld, is in een noodtempo voorbij. Zo kan de beoogde ruimte voor afstand en beschouwing niet ontstaan.


Driekoningenavond/ Twelfth Night of: zie zelf maar is een heerlijk luchtige en aanstekelijke voorstelling die voorbijvliegt en op veel vlakken goed doordacht is. De nu nog ontbrekende lef en eigen visie zullen mettertijd vast en zeker groeien.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.